PRAWNA OCHRONA TREŚCI CYFROWYCH
KATARZYNA CHAŁUBIŃSKA-JENTKIEWICZ
Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER
Cena: 99.00 zł
78.21 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8246-234-0
format: A5 oprawa: twarda Rok wydania: 2022 |
|
Publikacja kompleksowo omawia wszystkie aspekty związane z posługiwaniem się treścią cyfrową będącą nowym przedmiotem regulacji prawnych, w tym w szczególności:
- wyzwania i zagrożenia związane z jednolitym rynkiem cyfrowym,
- ochronę autorskoprawną treści cyfrowych,
- regulację dyrektywy o udostępnianiu treści cyfrowych,
- zagadnienia związane z cyfrowym dziedzictwem kulturowym.
Czytelnik znajdzie w publikacji odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
- Kto jest właścicielem danych związanych z osobą użytkownika sieci i jego działalnością, które nie stanowią przedmiotu obrotu konsumenckiego ani nie są utworami w rozumieniu prawa autorskiego?
- Kto może z nich korzystać, w jakim zakresie?
- Kto ma prawo decydowania o ich dalszym udostępnianiu?
- Czy mogą one być poddane zmianom i jak daleko posunięta jest możliwość naruszenia integralności tych treści?
- Jak daleko sięga upoważnienie dostawców usług cyfrowych do ingerencji w te dane, także generowane przez użytkownika sieci z zasobów tam dostępnych?
Książka przeznaczona jest zarówno dla przedstawicieli środowiska medialnego, jak i praktyków prawa. Problemy poruszone w publikacji zainteresują również podmioty gospodarcze i właściwe służby, których przedmiotem działania jest cyberbezpieczeństwo.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
1. Integralność treści cyfrowych i ich moderowanie
2. Rodzaje treści cyfrowych
3. Treści cyfrowe jako dane automatycznie przetwarzane
4. Prawo dostępu do treści cyfrowych
5. Prawo własności do zasobów cyfrowych (danych internetowych)
6. Odpowiedzialność
Rozdział I. Treść cyfrowa jako dobro prawnie chronione - charakterystyka ogólna
1. Treści cyfrowe - definicja
2. Integralność treści cyfrowych
3. Treści cyfrowe - dane osobowe jako przedmiot obrotu
4. Treść cyfrowa jako utwór
5. Usługi cyfrowe
6. Treści cyfrowe a usługi medialne udostępniania treści online
6.1. Rodzaje audiowizualnych usług medialnych
6.2. Usługi udostępniania treści online
6.3. Audiowizualne usługi medialne
6.4. Audiowizualne usługi medialne na żądanie
6.5. Treści cyfrowe a usługi operatora platformy udostępniania plików wideo
7. Treści cyfrowe jako informacje prasowe
7.1. Odpowiedzialność redakcyjna
7.2. Mowa nienawiści w treściach cyfrowych
Rozdział II. Treść cyfrowa na jednolitym rynku cyfrowym
1. Treść cyfrowa jako przedmiot regulacji w strategii UE
2. Problematyka jurysdykcji a ochrona treści cyfrowych
2.1. Wyłączenia od zasady państwa pochodzenia
2.2. Skuteczność odesłania z art. 11 u.ś.u.d.e. na tle zasady państwa pochodzenia
2.3. Jurysdykcja
2.4. Orzecznictwo TSUE
3. Zarządzanie rozwojem jako funkcja administracji publicznej na jednolitym rynku treści cyfrowych
3.1. O biznesowych wymiarach udostępniania treści cyfrowych
3.2. O wizerunkowym i ekonomicznym potencjale cyfryzacji
3.3. O podwójnej funkcji prawa
3.4. Podstawowy cel - nowe zadania publiczne?
Rozdział III. Treści cyfrowe i ich użytkownik w mediach społecznościowych
1. Wpływ mediów społecznościowych na sferę publiczną
2. Status dostawców treści cyfrowych i ich odpowiedzialność
3. Prawa użytkowników usług w otoczeniu cyfrowym
4. Powiadamianie i zatrzymywanie w działalności dostawców usług udostępniania online
5. Problematyka powiadamiania i blokowania a prawo do prywatności, wolność słowa i prawo własności
Rozdział IV. Ochrona prawnoautorska treści cyfrowych - wybrane zagadnienia
1. Treści cyfrowe a domena publiczna
2. Promocja idei wolnego dostępu do zasobów cyfrowych w społeczeństwie informacyjnym
3. Multimedia - generowanie treści cyfrowych
4. Aplikacje mobilne
5. Transgraniczne zarządzanie prawami do treści cyfrowych
6. Korzystanie z treści cyfrowych w ramach platform edukacyjnych
7. E-book a audiobook
8. Wyczerpanie prawa - e-booki
9. Udostępnianie publiczne utworu a używanie udostępnionych treści cyfrowych
10. Piractwo
Rozdział V. Treść cyfrowa jako dobro w stosunkach konsumenckich
1. Treść cyfrowa w systemie praw konsumenckich
2. Ochrona praktyk konsumenckich w warunkach umownych
3. Środki ochrony prawnej w przypadku niedostarczenia treści cyfrowych lub usługi cyfrowej
3.1. Środki ochrony prawnej w przypadku braku zgodności z umową
3.2. Środki marketingowe wpływu na wybory konsumenckie a prawo do prywatności
3.2.1. Profilowanie
3.2.2. Web bugs
3.2.3. Ciasteczka (ang. cookies)
Rozdział VI. Prawna ochrona treści cyfrowych dostarczanych przez użytkownika
1. Warunki samoregulacyjne korzystania z treści cyfrowych - wybrane media cyfrowe
1.1. Facebook
1.2. Twitter
1.3. Instagram
1.4. Storytel
1.5. Audioteka
2. Rodzaje dostarczanych treści cyfrowych
3. Treści generowane przez użytkowników
4. Monetyzacja treści cyfrowych
Rozdział VII. Odpowiedzialność za treści cyfrowe
1. Odpowiedzialność pośredników przekazu treści cyfrowych
2. Odpowiedzialność redakcyjna za treści cyfrowe
3. Projekt aktu o usługach cyfrowych - nowe zasady odpowiedzialności pośredników
3.1. Mere conduit (art. 3 projektu aktu o usługach cyfrowych)
3.2. Caching (art. 4 projektu aktu o usługach cyfrowych)
3.3. Hosting (art. 5 projektu aktu o usługach cyfrowych)
4. Powiadomienia i inne mechanizmy działania pośredników
5. Odpowiedzialność dostawcy usług medialnych za treści cyfrowe
6. Odpowiedzialność operatorów platform udostępniania plików wideo
7. Odpowiedzialność na gruncie przepisów dyrektywy 2019/790 o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym
Rozdział VIII. Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego - re-use treści cyfrowych
1. Prawo dostępu do internetu jako prawo podstawowe człowieka
2. Publiczne zasoby cyfrowe
3. Zasoby cyfrowe jako zasoby zawierające informacje sektora publicznego i zasady ich udostępniania
4. Ustawa re-use - nowa regulacja
4.1. Dane o wysokiej wartości, dane dynamiczne i dane badawcze
4.2. Szanse
4.3. Zagrożenia
Podsumowanie
1. Interes publiczny
2. Własność w sieci
3. Odpowiedzialność
4. Prawo do przenoszenia danych i monetyzacja
Wnioski
1. Regulacja treści cyfrowych
2. Poziom regulacji
3. Otwartość zasobów cyfrowych
4. Regulacja mediów społecznościowych
5. Jurysdykcja
6. Regulacja zawartości
7. Bezpieczeństwo prawne obrotu treściami cyfrowymi
8. Konkurencja
9. Odpowiedzialność za przekazywane treści cyfrowe
Bibliografia
Kod wydawnictwa: 978-83-8246-234-0
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.