Dodano produkt do koszyka

NOWOŚĆ Promocja

PEDAGOGIKA SPECJALNA OD TRADYCJI DO WSPÓŁCZESNOŚCI wyd.4

PEDAGOGIKA SPECJALNA OD TRADYCJI DO WSPÓŁCZESNOŚCI wyd.4

IWONA CHRZANOWSKA

Producent: IMPULS

Cena: 109.90 zł 98.91 brutto

Koszty dostawy:
  • Poczta Polska - pobranie 15.50 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 16.00 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.00 zł brutto
  • Kurier GLS - pobranie 21.00 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 11.50 zł brutto
  • Odbiór osobisty 0.00 zł brutto
  • Kurier GLS - przedpłata 21.00 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 8.99 zł brutto

Opis

Opis produktu
ISBN: 978-83-66990-13-5
 
803 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
 

Inspiracją do wydania rozszerzonej wersji Pedagogiki specjalnej. Od tradycji do współczesności jest towarzysząca nam od ponad roku sytuacja pandemii COVID-19. To wyjątkowe doświadczenie, postrzegane w kategoriach globalnego kryzysu zdrowotnego, zmienia świat. W momencie oddania publikacji wciąż jesteśmy w procesie walki z zagrożeniem, stąd jego konsekwencje odnoszące się do wszystkich obszarów życia człowieka są na ten moment jedynie przewidywaniami. Nie wiemy jak zmieni się rzeczywistość, w której żyjemy. Jaki będzie miało wpływ to czego doświadczyliśmy na naszą przyszłość? Czy spodziewać się należy głównie problemów i trudności, np. ekonomicznych, gospodarczych, czy może paradoksalnie kryzys ten zapoczątkuje jakieś zmiany pozytywne, np. dotyczące życiowych priorytetów, wartości, postaw.

W tym kontekście, a w odniesieniu do obszaru pedagogiki specjalnej nowy rozdział 7: Globalne kryzysy a kwestia niepełnosprawności - życie w cieniu pandemii jest próbą rozpoznania tego jaki wpływ na życie osób z niepełnosprawnością mają obecne doświadczenia oraz jakie mogą być ich przyszłe konsekwencje.

W materiale tym przybliżone zostały: informacje dotyczące tego czym jest wirus SARS-CoV-2 i choroba nim wywołana COVID-19; w podstawowym wymiarze omówione zostało zjawisko kryzysu, jego dynamika i fazy. W kolejnych podrozdziałach podjęte zostały rozważania dotyczące edukacji w dobie pandemii z trzech perspektyw: ucznia, nauczyciela i rodzica. Ostatnia część poświęcona jest sytuacji pracy. Za każdym razem główną osią rozważań czyniłam osobę z niepełnosprawnością, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

SPIS TREŚCI

Przedmowa do wydania IV

Wstęp

CZĘŚĆ I. Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej

Rozdział 1. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej
1.1. Pedagogika specjalna a medycyna - wybrane problemy
1.1.1. Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10, ICIDH, ICF
1.1.2. System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5
1.1.3. Pojęcie zdrowia i choroby
1.1.4. Diagnoza i terapia - istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny
1.2. Pedagogika specjalna a psychologia - wybrane problemy
1.2.1. Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa
1.2.2. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność
1.2.3. Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
1.3. Pedagogika specjalna a prawo - wybrane problemy
1.3.1. Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE
1.3.2. Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości
1.4. Pedagogika specjalna a socjologia - wybrane problemy
1.4.1. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością
1.4.2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej
1.4.3. Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością - dorośli
1.4.4. Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność
1.4.5. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje - wokół pojęcia "niepełnosprawność"

Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej - klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności
2.1. Niepełnosprawność wzroku
2.1.1. Podstawowe pojęcia
2.1.2. Klasyfikacje uszkodzeń wzroku
2.1.3. Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne
2.2. Uszkodzenia słuchu
2.2.1. Podstawowe pojęcia
2.2.2. Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu
2.2.3. Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu
2.2.4. Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej
2.3. Niepełnosprawność intelektualna
2.3.1. Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne
2.3.2. Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej
2.3.3. Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej
2.3.4. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej
2.4. Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu
2.4.1. Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej
2.4.2. Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
2.4.3. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
2.5. Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
2.5.1. Podstawowe pojęcia
2.5.2. Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania
2.5.3. Przestępczość nieletnich
2.5.4. Przemoc w rodzinie

CZĘŚĆ II. Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej

Rozdział 3. Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej

Rozdział 4. Specjalne potrzeby edukacyjne - między pedagogiką a pedagogiką specjalną
4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność
4.1.1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju
4.1.2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju
4.2. ASD - autustyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych
4.2.1. Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych
4.2.2. Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych
4.2.3. Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej
4.3. Uczeń zdolny - uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
4.3.1. Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym
4.3.2. Uczeń zdolny - uczeń uzdolniony - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji - między segregacją a włączaniem
4.4.1. Kształcenie specjalne
4.4.2. Kształcenie integracyjne
4.4.3. Kształcenie włączające
4.4.4. Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej
4.4.5. Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawnoś

Rozdział 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością - zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej
5.1. Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłości
5.2. Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy - uwarunkowania, rzeczywistość, szanse
5.3. Subiektywne poczucie jakości życia
5.4. Starość osób z niepełnosprawnością - wyzwanie dla pedagogiki specjalnej

Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej
6.1. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością
6.2. Komunikacja zapośredniczona - możliwości i zagrożenia
6.3. Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność - agresja elektroniczna

Rozdział 7. Globalne kryzysy a kwestia niepełnosprawności -życie w cieniu pandemii
7.1. COVID-19 jako globalny kryzys XXI wieku
7.2. Osoby z niepełnosprawnością, zaburzeniami, zakłóceniami w rozwoju w dobie pandemii
7.3. Edukacja zdalna uczniów, w tym z niepełnosprawnością i z innymi indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi - perspektywa ucznia, nauczyciela i rodzica
7.3.1. Edukacja zdalna - perspektywa uczniów z niepełnosprawnością, z innymi indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
7.3.2. Edukacja zdalna - perspektywa nauczyciela, postrzeganie sytuacji własnej i sytuacji ucznia w kontekście edukacji zdalnej
7.3.3. Edukacja zdalna - perspektywa rodziców
7.4. Sytuacja zawodowa osób z niepełnosprawnością - w cieniu pandemii COVID-19

Bibliografia

Źródła internetowe

Indeks rzeczowy

Indesk osób

Kod producenta: 978-83-66990-13-5

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

 

Tel. 22 822 90 41

www.ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.