Dodano produkt do koszyka

Promocja

OCHRONA KONKURENCJI W DZIAŁALNOŚCI PLATFORM HANDLU ELEKTRONICZNEGO

OCHRONA KONKURENCJI W DZIAŁALNOŚCI PLATFORM HANDLU ELEKTRONICZNEGO

BARTOSZ TARGAŃSKI

Wydawnictwo: WOLTERS KLUWER

Cena: 72.50 zł 57.28 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-264-0111-4

295 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2010

 

Problematyka podjęta w książce wpisuje się w nurt rozważań na temat zdolności systemów prawnych do regulacji zjawisk gospodarczych, które ze względu na gwałtowny rozwój technologii informatycznych i telekomunikacyjnych uzyskały międzynarodowy lub globalny wymiar. Na kanwie działalności platform handlu elektronicznego autor ukazuje, iż skuteczne przeciwdziałanie naruszeniom konkurencji w skali międzynarodowej i globalnej jest utrudnione ze względu na zróżnicowane podejście poszczególnych systemów prawa do tych samych praktyk oraz ze względu na przeszkody utrudniające efektywną współpracę między organami ochrony konkurencji przy ich zwalczaniu.Platformy handlu elektronicznego business-to-business to internetowe serwisy pośredniczące w wymianie informacji handlowych oraz zawieraniu transakcji między przedsiębiorcami. Ze względu na technologiczną specyfikę platform w ich działalności mogą występować również naruszenia konkurencji. Przedmiotem monografii i jest prezentacja tych naruszeń oraz ich ocena z perspektywy systemu prawa ochrony konkurencji w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych.

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Konkurencja jako kategoria ekonomiczna i przedmiot ochrony prawnej1. Konkurencja i motywy jej ochrony1.1. Pojęcie i istota konkurencji1.2. Ograniczenia konkurencji1.2.1. Praktyki jednostronne - nadużywanie siły rynkowej1.2.2. Praktyki wielostronne - porozumienia przedsiębiorców1.3. Motywy ochrony konkurencji1.3.1. Szkoła harwardzka1.3.2. Szkoła chicagowska2. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji . w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej2.1. Geneza amerykańskiego prawa ochrony konkurencji2.2. Źródła amerykańskiego prawa ochrony konkurencji2.3. Amerykańskie organy ochrony konkurencji2.3.1. Sądy federalne2.3.2. Departament Sprawiedliwości2.3.3. Federalna Komisja Handlu3. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji w Unii Europejskiej3.1. Cele i instrumenty unijnego prawa ochrony konkurencji3.2. Źródła unijnego prawa ochrony konkurencji3.2.1. Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej3.2.2. Zasady ogólne prawa unijnego3.2.3. Rozporządzenia i dyrektywy3.2.4. Decyzje3.2.5. Orzecznictwo3.2.6. Akty prawa miękkiego3.3. Rola instytucji unijnych w ochronie konkurencji3.3.1. Rada3.3.2. Komisja Europejska3.3.3. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej3.3.4. Parlament Europejski4. Ochrona konkurencji w płaszczyźnie międzynarodowej4.1. Współpraca dwustronna w zakresie ochrony konkurencji4.2. Współpraca wielostronna w zakresie ochrony konkurencji4.2.1. OECD4.2.2. UNCTAD4.2.3. WTO4.2.4. ECN4.2.5. ICN

Rozdział II. Charakterystyka konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego1. Terminologia i źródła prawa1.1. Pojęcie handlu elektronicznego1.2. Pojęcie platformy handlu elektronicznego1.3. Platformy handlu elektronicznego jako przedmiot badań1.4. Źródła prawa handlu elektronicznego1.4.1. Akty prawa międzynarodowego1.4.2. Akty prawa Unii Europejskiej2. Koncepcja i działanie platform handlu elektronicznego2.1. Klasyfikacja platform handlu elektronicznego2.1.1. Kryterium zaangażowania w transakcję handlową2.1.2. Kryterium funkcji transakcyjnych2.1.3. Kryterium rynków asortymentowych2.1.4. Kryterium struktury organizacyjno-własnościowej2.2. Sposób korzystania z platform handlu elektronicznego2.3. Korzyści z działalności platform handlu elektronicznego2.4. Rozwój platform handlu elektronicznego2.4.1. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku globalnym2.4.2. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku polskim3. Konkurencja na rynku platform handlu elektronicznego3.1. Specyfika gospodarki cyfrowej3.2. Charakter konkurencji w gospodarce cyfrowej3.2.1. Efekty sieciowe3.2.2. Współpraca konkurentów3.2.3. Globalny zasięg konkurencji3.2.4. Konwergencja branż3.3. Koncepcje ochrony konkurencji w gospodarce cyfrowej3.4. Strategia konkurowania platform handlu elektronicznego3.4.1. Wpływ efektów sieciowych na ewolucję rynku platform handlu elektronicznego3.4.2. Kooperacja jako aktyw strategiczny platform handlu elektronicznego3.4.2.1. Alianse strategiczne platform handlu elektronicznego3.4.2.2. Połączenia platform handlu elektronicznego3.4.3. Struktura rynku platform handlu elektronicznego

Rozdział III. Siła rynkowa i ryzyko jej nadużywania w działalności platform handlu elektronicznego1. Ochrona prawna przed nadużyciami siły rynkowej1.1. Kategoria nadużywania pozycji dominującej w unijnym prawie ochrony konkurencji1.2. Kategoria monopolizacji w amerykańskim prawie ochrony konkurencji2. Rynki właściwe w działalności platform handlu elektronicznego2.1. Pojęcie rynku właściwego2.2. Rynek produktowy w działalności platform handlu elektronicznego2.2.1. Rynek usług platform handlu elektronicznego2.2.2. Rynek usług platform handlu elektronicznego wyspecjalizowanych asortymentowo2.3. Rynek geograficzny w działalności platform handlu elektronicznego3. Odmowa dostępu do platform handlu elektronicznego3.1. Ocena w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji3.1.1. Warunki dostępu do giełd towarowych3.1.2. Warunki dostępu do systemów rezerwacji komputerowej3.1.3. Doktryna urządzenia kluczowego w unijnym prawie ochrony konkurencji3.2. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji3.3. Platforma handlu elektronicznego jako urządzenie kluczowe4. Praktyki wyłącznościowe w działalności platform handlu elektronicznego4.1. Formy praktyk wyłącznościowych w działalności platform handlu elektronicznego4.2. Wpływ praktyk wyłącznościowych na konkurencję między platformami handlu elektronicznego4.3. Praktyki wyłącznościowe w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji4.3.1. Stosowanie rabatów lojalnościowych4.3.2. Wiązanie świadczeń4.4. Praktyki wyłącznościowe w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji4.4.1. Stosowanie rabatów lojalnościowych4.4.2. Wiązanie świadczeń

Rozdział IV. Ryzyko zawarcia porozumień ograniczających konkurencję w działalności platform handlu elektronicznego1. Porozumienia ograniczające konkurencję1.1. Porozumienia przedsiębiorców w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji1.2. Porozumienia przedsiębiorców w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji2. Wymiana informacji handlowych za pośrednictwem platform handlu elektronicznego2.1. Antykonkurencyjne czynniki wymiany informacji w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji2.1.1. Stopień koncentracji rynku2.1.2. Treść informacji2.1.3. Stopień zagregowania informacji2.1.4. Czas2.1.5. Częstotliwość wymiany informacji2.1.6. Zakres odbiorców informacji2.2. Kwalifikacja prawna2.3. Wymiana informacji handlowych w amerykańskim prawie ochrony konkurencji2.4. Rola pośrednika w wymianie informacji2.5. Rodzaje informacji handlowych w działalności platform handlu elektronicznego2.5.1. Informacje o przedsiębiorcach i ich asortymencie2.5.1.1. Informacje umieszczane przez przedsiębiorców2.5.1.2. Informacje zbierane przez operatorów platform2.5.2. Informacje o rynku2.5.3. Informacje wymieniane bezpośrednio między przedsiębiorcami2.6. Ocena informacji wymienianych za pośrednictwem platform handlu elektronicznego2.6.1. Informacje prokonkurencyjne2.6.2. Informacje o podwyższonym ryzyku antykonkurencyjnym3. Łączenie zakupów w działalności platform handlu elektronicznego3.1. Ocena w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji3.2. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji4. Niedozwolone porozumienia uczestników aukcji internetowych4.1. Formy niedozwolonych porozumień w aukcjach internetowych4.2. Czynniki ryzyka zmów w aukcjach internetowych4.3. Zmowy w aukcjach internetowych w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji4.4. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji

Rozdział V. Przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję w działalności platform handlu elektronicznego1. Wykrywanie ograniczeń konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego przez organy ochrony konkurencji1.1. Zbieranie dowodów elektronicznych1.2. Międzynarodowa współpraca w zakresie ochrony konkurencji1.2.1. Współpraca dwustronna organów ochrony konkurencji Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych1.2.2. Współpraca w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji1.2.3. Współpraca w ramach Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju1.2.4. Współpraca w ramach Międzynarodowej Sieci Konkurencji1.2.5. Ocena międzynarodowej współpracy w zakresie ochrony konkurencji2. Rola operatora platformy handlu elektronicznego w zapobieganiu ograniczeniom konkurencji3. Samoregulacja na poziomie branżowym3.1. Prawne znaczenie kodeksów postępowania3.2. Wpływ kodeksów postępowania na handel elektroniczny

Wnioski

Bibliografia

Załączniki

Indeks

Kod wydawnictwa: 978-83-264-0111-4

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl