NAJWYŻSZE ZWIERZCHNICTWO PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ NAD SIŁAMI ZBROJNYMI W ŚWIETLE KONSTYTUCJI Z 2 KWIETNIA 1997 ROKU
MICHAŁ SZEWCZYK
Wydawnictwo: WYDAWNICTWO SEJMOWE
Cena: 44.90 zł
40.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7666-547-4
359 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2018
Precyzyjne wyznaczenie funkcji, zadań i kompetencji organów państwa w obszarze obronności i bezpieczeństwa ma fundamentalne znaczenie dla zagwarantowania jego suwerennego i niepodległego bytu. W prezentowanej monografii została dokonana konstytucyjnoprawna analiza najwyższego zwierzchnictwa Prezydenta RP nad siłami zbrojnymi w ujęciu teoretycznym, dogmatycznym i praktycznym, z uwzględnieniem tła historycznego oraz modelowych rozwiązań prawnych innych państw. Dodatkowo krytyczna ocena omawianych regulacji prawnych połączona została ze zgłoszeniem stosownych postulatów de lege ferenda.
SPIS TREŚCI
Wykaz najważniejszych skrótów Wstęp ROZDZIAŁ IZasada cywilnej i demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi1. Geneza i przesłanki podporządkowania wojska władzy politycznej 2. Istota oraz modele cywilnej i demokratycznej kontroli nad armią 3. Prawnomiędzynarodowe standardy w zakresie cywilnego i demokratycznegozwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi 4. Prawne warunki, których spełnienie jest konieczne do posiadaniaprzez państwo efektywnej cywilnej i demokratycznej kontroli nad wojskiem4.1. Wprowadzenie zasady cywilnej i demokratycznej kontroli nad siłamizbrojnymi do porządku konstytucyjnego 4.2. Zdefiniowanie zadań sił zbrojnych 4.3. Precyzyjny podział kompetencji w sprawach obronnościi bezpieczeństwa między konstytucyjne organy państwowe 4.3.1. Władza ustawodawcza 4.3.2. Władza wykonawcza 4.3.3. Władza sądownicza 4.3.4. Organy usytuowane poza klasycznym podziałem władzy 4.4. Rozdzielenie dowodzenia od kierowania wojskiem 4.5. Zagwarantowanie neutralności politycznej sił zbrojnych ROZDZIAŁ IIPozycja głowy państwa wobec sił zbrojnych w wybranych modelach ustrojowych1. System prezydencki - Stany Zjednoczone Ameryki 2. System semiprezydencki - Republika Francuska 3. Zracjonalizowany system parlamentarno-gabinetowy - Republika Włoska ROZDZIAŁ IIIStosunek głowy państwa do sił zbrojnych w polskiej tradycji ustrojowej od 1918 r.1. Rola głowy państwa w sprawach wojskowych w okresie II Rzeczypospoliteji Polski Ludowej - zarys problemu 2. Ewolucja modelu zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi w okresie ustrojowejtransformacji 1989-1997 2.1. Pozycja prezydenta wobec sił zbrojnych do czasu wejścia w życie małejkonstytucji z 1992 r. 2.1.1. Podstawy prawne 2.1.2. Praktyka ustrojowa 2.2. Pozycja prezydenta wobec sił zbrojnych pod rządami małejkonstytucji z 1992 r 2.2.1. Podstawy prawne 2.2.2. Praktyka ustrojowa ROZDZIAŁ IVOgólna charakterystyka prezydenckiego najwyższego zwierzchnictwanad siłami zbrojnymi pod rządami konstytucji z 2 kwietnia 1997 r.1. Pozycja ustrojowa prezydenta w kontekście przyjętego systemuorganów państwowych 2. Konstytucyjny katalog funkcji i zadań prezydenta 3. Status głowy państwa wobec wojska w kontekście zasad cywilneji demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi oraz neutralnościpolitycznej armii 4. Zakres podmiotowy i temporalny prezydenckiej roli ustrojowejz art. 134 ust. 1 Konstytucji RP 5. Sposób sprawowania zwierzchnictwa nad wojskiem w czasie pokoju i wojny 6. Charakter prezydenckiej funkcji wobec sił zbrojnych 7. Kategorie zwierzchnictwa, kierowania i dowodzenia - próba definicji 8. Zakres i kształt prezydenckiego najwyższego zwierzchnictwa nad armiąw sytuacji sojuszniczej operacji obronnej NATO na terytoriumRzeczypospolitej Polskiej 9. Rada Bezpieczeństwa Narodowego 10. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego ROZDZIAŁ VKompetencje najwyższego zwierzchnika sił zbrojnych1. Uwagi generalne 2. Uprawnienia specjalne najwyższego zwierzchnika sil zbrojnych, z którychmoże korzystać zarówno w czasie pokoju, jak i w czasie wojny 2.1. Użycie lub pobyt polskich sił zbrojnych poza granicami państwa 2.2. Pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ichprzemieszczanie się przez to terytorium 3. Uprawnienia specjalne najwyższego zwierzchnika sił zbrojnych, z którychmoże korzystać tylko w czasie wojny 4. Uprawnienia specjalne najwyższego zwierzchnika sił zbrojnych związaneze szczególnymi zagrożeniami dla państwa innymi niż czas wojny 4.1. Stan wojny i zawarcie pokoju 4.2. Powszechna i częściowa mobilizacja oraz użycie sił zbrojnychdo obrony Rzeczypospolitej Polskiej 4.3. Stan wojenny 4.4. Stan wyjątkowy 4.5. Ustawa o Policji 4.6. Ustawa o działaniach antyterrorystycznych ROZDZIAŁ VI Praktyka ustrojowa1. Prezydent Aleksander Kwaśniewski jako najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych2. Prezydent Lech Kaczyński jako najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych 3. Prezydent Bronisław Komorowski jako najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych4. Prezydent Andrzej Duda jako najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych Zakończenie Bibliografia
Kod wydawnictwa: 978-83-7666-547-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.