Dodano produkt do koszyka

Promocja

MODEL OGÓLNOKRAJOWYCH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH W POLSCE

MODEL OGÓLNOKRAJOWYCH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH W POLSCE

PAWEŁ KUCZMA

Wydawnictwo: TNOiK

Cena: 74.90 zł 67.41 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-7285-840-5

495 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2018

Opracowanie o charakterze monograficznym poświęcone konsultacjom społecznym, w którym podjęto próbę szerokiego podejścia oraz pogłębionej analizy - zarówno genezy idei ustanowienia, ewolucji jej koncepcji i założeń, a także krytycznej oceny perspektyw jej funkcjonowania w systemie prawnym RP.

SPIS TREŚCI

WSTĘP ROZDZIAŁ 1 POJĘCIE I ISTOTA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH1.1. Definicje naukowe (doktrynalne) 1.1.1. Pojmowanie konsultacji społecznych w okresie PRL 1.1.2. Pojmowanie konsultacji społecznych w III RP 1.2. Problem definicji legalnej ogólnokrajowych konsultacji społecznych 1.3. Dyskusja publiczna 1.4. Ekspertyza (doradztwo fachowe) 1.5. Konsultacja publiczna 1.6. Funkcje konsultacji społecznych 1.7. Konsultacje społeczne jako instrument korporacjonizmu 1.7.1. Model korporacjonistyczny 1.7.2. Model pluralistyczny 1.7.3. Model polski ROZDZIAŁ 2GENEZA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH W POLSCE I ICH EWOLUCJA2.1. Uwagi wprowadzające 2.2. Konsultacje w II Rzeczypospolitej 2.3. Konsultacje społeczne w PRL 2.3.1. Lata 1946-1970 2.3.2. Lata 1971-1987 2.3.3. Lata 1987-1995 - obowiązywanie ustawy o konsultacji społeczneji referendum z 1987 r. 2.3.4. Cechy modelu konsultacji społecznych okresu PRL 2.4. Ewolucja konsultacji społecznych w III RP 2.4.1. Rozwiązania ustrojowe 2.4.2. Konstytucyjne zasady ustroju RP a zjawisko konsultacji społecznych2.4.2.1. Zasada suwerenności narodu a konsultacje 2.4.2.2. Konsultacje społeczne jako element zasady dobra wspólnego 2.4.2.3. Państwo prawne jako państwo konsultujące 2.4.2.4. Zasada społeczeństwa obywatelskiego (społeczeństwouczestniczące w konsultacjach) 2.4.2.5. Prawo do konsultowania decyzji publicznych 2.4.3. Dialog społeczny w Konstytucji RP2.4.3.1. Stacjonarne formy zasięgania opinii 2.4.3.2. Komisja Trójstronna 2.4.3.3. Rada Dialogu Społecznego 2.4.4. Rozwiązania ustawowe 2.4.5. Rozwiązania obowiązujące wewnętrznie 2.4.6. Znaczenie przystąpienia Polski do UE dla modelu konsultacji społecznych ROZDZIAŁ 3 CECHY KONSULTACJI SPOŁECZNYCH3.1. Konsultacje społeczne w drabinie partycypacji obywatelskiej 3.2. Podstawowe zasady ogólnokrajowych konsultacji społecznych 3.2.1. Element procesu stanowienia prawa3.2.2. Dwustronność 3.2.3. Dwukierunkowość 3.2.4. Opiniotwórczość (brak wiążącego charakteru)3.2.5. Jawność 3.2.6. Dobrowolność 3.2.7. Równość 3.2.8. Zorganizowany charakter 3.3. Rozważania klasyfikacyjne 3.4. Rodzaje ogólnokrajowych instytucji konsultacyjnych w Polsce ROZDZIAŁ 4KONSULTACJE SPOŁECZNE A INNE INSTYTUCJE DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ W POLSCE4.1. Konsultacje społeczne jako instytucja demokracji semibezpośredniej 4.2. Referendum ogólnokrajowe konsultacyjne 4.2.1. Charakter referendum na tle instytucji konsultacyjnych4.2.2. Skuteczność referendum 4.2.3. Analiza praktyki 4.3. Obywatelska inicjatywa ustawodawcza 4.3.1. Idea obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej a konsultacje społeczne 4.3.2. Podmioty uprawnione do uruchomienia obywatelskiej inicjatywyustawodawczej 4.3.3. Przedmiot obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej 4.3.4. Postępowanie inicjujące obywatelską inicjatywę ustawodawczą4.3.5. Postępowanie z obywatelskim projektem ustawy w Sejmie4.3.6. Analiza praktyki 4.4. Prawo petycji 4.4.1. Funkcja konsultacyjna prawa petycji 4.4.2. Specyfika petycji wobec innych ogólnokrajowych instytucji konsulŞtacyjnych 4.4.3. Petycja w działalności lobbingowej 4.4.4. Zakres podmiotowy prawa petycji 4.4.5. Zakres przedmiotowy prawa petycji 4.4.6. Procedura rozpatrywania petycji 4.4.7. Petycja wielokrotna 4.4.8. Analiza praktyki 4.5. Perspektywy rozwoju instytucji demokracji bezpośredniej ROZDZIAŁ 5KONSULTACJE RZĄDOWYCH PROJEKTÓW USTAW I ICH ZAŁOŻEŃ (KONSULTACJE PUBLICZNE)5.1. Zasięgnięcie opinii podmiotów objętych zakresem interwencji organówwładzy publicznej 5.2. Konsultacje w modelu resortowym (niezintegrowanym) 5.3. Regulacja konsultacji społecznych w regulaminach prac RM (model zintegrowany) 5.4. Ocena wpływu5.5. Ocena skutków regulacji (OSR) 5.6. Regulacja konsultacji społecznych w regulaminach prac RM z 2009 r. (modelzintegrowany) 5.7. Podmiot inicjujący konsultacje publiczne (organ wnioskujący)5.8. Zakres przedmiotowy konsultacji publicznych (projekt dokumentu rządowego) 5.9. Beneficjenci konsultacji publicznych 5.10. Termin przedstawienia stanowiska 5.11. Konferencja uzgodnieniowa 5.12. Raport z konsultacji publicznych 5.13. OSR ex post - ocena funkcjonowania ustawy (konsultacje publiczneex post) 5.14. Wybrane metody zgłaszania opinii 5.14.1. Konsultacje pisemne 5.14.2. Spotkania konsultacyjne 5.14.3. Spotkania grup (zespołów) roboczych 5.14.4. Warsztaty przyszłościowe 5.14.5. Sondaż deliberatywnyR 5.14.6. Sąd obywatelski 5.14.7. Panel deliberacyjny 5.14.8. Komórki planujące 5.14.9. 21st Century Town Meeting 5.14.10. Panel obywatelski 5.14.11. Indywidualny wywiad pogłębiony 5.14.12. Zogniskowany wywiad grupowy 5.14.13. Reprezentatywne badania ankietowe i kwestionariuszowe (sondażowe) 5.14.14. Stała konferencja 5.14.15. Konsultacje pisemne za pomocą platformy on-line 5.14.16. Zielone i białe księgi 5.14.17. Inne metody 5.14.18. Metody konsultacji społecznych w praktyce 5.15. Analiza praktyki ROZDZIAŁ 6 OPINIE O PROJEKCIE USTAWY6.1. Uzasadnienie projektu ustawy 6.2. Podmioty uprawnione do konsultowania projektów ustaw 6.3. Zakres przedmiotowy opinii 6.4. Opinie związków zawodowych w sprawie projektów ustaw 6.5. Opinie organizacji pracodawców w sprawie projektów ustaw 6.6. Znaczenie konsultacji społecznych podczas procesu ustawodawczegow orzecznictwie TK 6.7. Analiza praktyki ROZDZIAŁ 7 WYSŁUCHANIE PUBLICZNE7.1. Geneza i miejsce wysłuchania publicznego 7.2. Uczestnicy wysłuchania publicznego 7.3. Przedmiot wysłuchania publicznego 7.4. Inicjator wysłuchania publicznego 7.5. Procedura przeprowadzenia wysłuchania publicznego 7.6. Analiza praktyki ZAKOŃCZENIE 1. W stronę państwa optimum (governance) 2. Próba diagnozy kryzysu mechanizmów partycypacyjnych w Polsce 3. Uwagi de lege lata i de lege ferenda BIBLIOGRAFIA

Kod wydawnictwa: 978-83-7285-840-5

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl