Dodano produkt do koszyka

NOWOŚĆ Promocja

MODEL OCENY AKADEMICKICH REPOZYTORIÓW INSTYTUCJONALNYCH W POLSCE W KONTEKŚCIE OTWARTEJ NAUKI

Cena po rabacie to najniższa cena z 30 dni przed obniżką

MODEL OCENY AKADEMICKICH REPOZYTORIÓW INSTYTUCJONALNYCH W POLSCE W KONTEKŚCIE OTWARTEJ NAUKI

AGNIESZKA ADAMIEC

Wydawnictwo: SGGW

Cena: 54.90 zł 49.41 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier FEDEX - przedpłata 16.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8237-158-1

stron: 280

format: B5

oprawa: miękka

rok wydania: 2023

 

Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym, zwana również Konstytucją dla nauki oraz Ustawą 2.0, która weszła w życie 1 października 2018 r., przyniosła zasadnicze zmiany w zarządzaniu nauką, w tym przebiegu ewaluacji w Polsce. Przejawia się to także w rozbudowywaniu systemów typu CRIS (Current Research Information System), posiadających moduły repozytorium, o nowe funkcjonalności, aby mogły być wykorzystywane w parametryzacji, a nawet stać się w jednostkach głównym narzędziem jej służącym. Dostosowaniem do założeń ustawy jest m.in. wymiana danych tych systemów z profilem ORCID (Open Researcher and Contributor ID) -międzynarodowym systemem identyfikacji autorów, głównym źródłem informacji
0 osiągnięciach publikacyjnych dla Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on służącego do ewaluacji na szczeblu krajowym.
W związku z zaistnieniem nowych możliwości rozwoju repozytoriów instytucjonalnych autorka zadaje pytanie o kierunek tych zmian. Czy uczelnie nie odchodzą od głównej idei repozytorium, czyli przechowywania, udostępniania
1 umożliwienia ponownego wykorzystania dorobku naukowego, i nie koncentrują się przede wszystkim na ich stosunkowo nowej funkcji związanej z parametryzacją1? Drugie pytanie dotyczy poziomu otwartości zasobów zamieszczanych w repozytoriach oraz stopnia ich widoczności, czyli możliwości dotarcia do nich i wykorzystania przez użytkowników. W swojej pracy autorka poddaje analizie aktualny stopień rozwoju akademickich systemów repozytoryjnych w kontekście wymagań otwartej nauki.
Badaniem empirycznym objęto 582 uczelni publicznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w Polsce, które zostały wymienione w wykazie zamieszczonym na stronie internetowej MNiSW (MNiSW, 2020). W typologii ministerialnej uczelnie akademickie zostały podzielone na uniwersytety oraz uczelnie: techniczne, ekonomiczne, pedagogiczne, rolnicze/przyrodnicze, wychowania fizycznego, teologiczne. Taki układ zastosowano też w niniejszym tekście.

 

SPIS TREŚCI

Wstęp
Wprowadzenie do tematyki książki
Stan badań
Teza i cele pracy
Metodologia badań
Uwagi terminologiczne
Struktura pracy
Podziękowania
1. Zielona droga otwartej nauki w Europie w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku
1.1. Działania instytucji Unii Europejskiej
1.2. Instrumenty finansowe Unii Europejskiej
1.3. Europejska przestrzeń badawcza
1.4. Platforma polityki na rzecz otwartej nauki
1.5. Europejska chmura dla otwartej nauki
1.6. Działania wybranych organizacji o zasięgu międzynarodowym
1.7. Sieć europejskich uczelni
1.8. Podsumowanie rozdziału
2. Zielona droga w polskim ruchu otwartej nauki
2.1. Działania instytucji polskiego środowiska naukowego na rzecz
otwartej nauki
2.2. Postanowienia polityk otwartego dostępu w polskich uczelniach
2.3. Polskie podmioty finansujące badania
2.4. Aktywność środowiska bibliotekarskiego w rozpowszechnianiu wiedzy o otwartej nauce i powstających repozytoriach
2.5. Rozwój akademickich repozytoriów instytucjonalnych w Polsce
w drugiej dekadzie XXI w.
2.5.1. Klasyczne repozytoria
2.5.2. Repozytorium pod nazwą biblioteka cyfrowa
2.5.3. Repozytorium jako kolekcje w bibliotekach cyfrowych
2.5.4. Bazy wiedzy
2.5.5. Kolekcje rozpraw doktorskich w innych bazach
2.5.6. Plany wdrożenia innych akademickich systemów repozytoryjnych
2.6. Podsumowanie rozdziału
3. Konstruowanie modelu oceny polskich repozytoriów instytucjonalnych
w kontekście otwartej nauki
3.1. Rozumienie pojęcia ‘model’
3.1.1. Modele w bibliologii i informatologii
3.1.2. Modele organizacyjne
3.2. Modele oceny – na podstawie wybranych standardów międzynarodowych
3.2.1. OAIS (ang. Open Archival Information System)
3.2.2. Audit and Certification of Trustworthy Digital Repositories:
Recommended Practice (norma ISO 16363)
3.2.3. Deutsche Initiative für Netzwerkinformation (DINI)
3.2.4. Wytyczne OpenAIRE
3.2.5. Modele oceny konstruowane przez indywidualnych badaczy
3.3. Autorski model oceny otwartości polskich akademickich repozytoriów
instytucjonalnych
3.4. Podsumowanie rozdziału
4. Ocena merytoryczna otwartości polskich akademickich repozytoriów
instytucjonalnych
4.1. Polityka funkcjonowania repozytorium
4.1.1. Główne zadania repozytoriów
4.1.2. Podstawy prawne repozytoriów
4.1.3. Podsumowanie rozdziału
4.2. Poziomy otwartości zasobów repozytoriów
4.2.1. Poziom otwartości w świetle zapisów aktów prawnych i stron
informacyjnych badanych systemów repozytoryjnych
4.2.2. Rzeczywisty poziom otwartości publikacji zamieszczanych
w badanych repozytoriach
4.2.3. Podsumowanie rozdziału
4.3. Widoczność w wynikach wyszukiwarek naukowych i uniwersalnych
4.3.1. Wyszukiwanie za pomocą komend ‘site’ i ‘filetype’
4.3.2. Wyszukiwanie tytułów i fragmentów zaindeksowanych
w narzędziach agregujących treści naukowe i uniwersalne
4.3.3. Podsumowanie rozdziału
Zakończenie – dyskusja wyników i wnioski z badań
Spis literatury
Źródła
Opracowania
Spis tabel, rysunków, wykresów, zrzutów ekranowych
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis zrzutów ekranowych
Aneksy
Aneks 1. Wykaz publicznych uczelni akademickich w podziale według typu uczelni podlegających nadzorowi ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego
Aneks 2. Wykaz skrótów zastosowanych w pracy dla nazw uczelni
i repozytoriów
Aneks 3. Wydarzenia towarzyszące tygodniom otwartego dostępu w Polsce
Aneks 4. Wydarzenia towarzyszące tygodniom otwartego dostępu w Polsce – w świetle odpowiedzi podanych w ankietach
Aneks 5. Stan wdrażania instytucjonalnych systemów repozytoryjnych
w polskich uczelniach państwowych nadzorowanych przez MNiSW
(dane aktualizowane w okresie 15.05-30.09.2020)
Aneks 6. Uczelniane akty prawne powołujące i określające funkcjonowanie
repozytoriów polskich uczelni państwowych nadzorowanych
przez MNiSW
Aneks 7. Uczelniane akty prawne mające wpływ na funkcjonowanie
repozytoriów polskich uczelni państwowych nadzorowanych
przez MNiSW
Aneks 8. Uczelniane akty prawne wprowadzające instytucjonalną politykę otwartości w polskich uczelniach państwowych nadzorowanych
przez MNiSW
Aneks 9. Akty prawne prezentujące działania uczelni na rzecz przyjęcia Polityki
Otwartego Dostępu
Aneks 10. Ustandaryzowane pytania zastosowane w ankiecie
Aneks 11. Terminarz uzyskania ostatecznych wyników w badaniu poziomu
otwartości repozytoriów polskich uczelni państwowych
nadzorowanych przez MNiSW
Aneks 12. Badanie widoczności uniwersyteckich zasobów repozytoryjnych
w wynikach wyszukiwarek naukowych i uniwersalnych
oraz narzędzia agregującego (OpenAIRE)

Kod wydawnictwa: 978-83-8237-158-1

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl