KWESTIA MŁODZIEŻY W POLITYCE ROZWOJU REGIONU MORZA BAŁTYCKIEGO
PRZEMYSŁAW KULAWCZUK, ANDRZEJ POSZEWICKI, AGATA LUDWICZAK
Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI
Cena: 39.90 zł
35.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-8206-029-4
253 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2019
Książka dotyczy niezwykle ważnej kwestii, jaką jest miejsce młodzieży w polityce rozwojowej Regionu Morza Bałtyckiego. Europa Bałtycka to obszar zróżnicowany, obejmujący zarówno znaczące metropolie, jak i obszary peryferyjne o dużych problemach gospodarczych, z których najważniejszym jes t pos tępujące wyludnienie, prowadzące do dezaktywizacji ekonomicznej i społecznej, a także marginalizacji przestrzennej regionu.
Publikacja Kwestia młodzieży w polityce rozwoju regionu Morza Bałtyckiego jest efektem ponad dwuletnich badań, które realizowano w ramach projektu CASYPOT (Capacity Building for Strategic Youth Policy and Transnational Cooperation) w wybranych gminach Szwecji, Polski, Rosji i Litwy. W ramach projektu, w wymienionych powyżej państwach, przeprowadzono między innymi badania młodzieży oraz analizy dokumentów strategicznych, sporządzonych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Rezultatem końcowym prowadzonych prac są opracowane dwa podejścia dotyczące rozwiązywania problemów młodzieży: autonomiczna polityka młodzieżowa oraz polityka młodzieżowa stanowiąca element polityki regionalnej. Wypracowanie dwóch modeli daje większe możliwości planistom społecznym i przestrzennym w zakresie wyboru narzędzi do interwencji publicznych. Analiza wspomnianych sposobów realizacji polityki młodzieżowej na poziomie regionalnym i lokalnym wskazuje, że oba modele są wartościowe i pozwalają na stworzenie strategii zintegrowanej - łączącej oba wcześniej wymienione podejścia.
Jednym z ważniejszych wniosków płynących z przeprowadzonych badań jest sugestia zobowiązania władz regionalnych do uwzględnienia czynnika demogra? cznego w planach regionalnych oraz w strategiach rozwoju.
Od Autorów
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział 1
Problemy rozwojowe wybranych
jednostek terytorialnych Euroregionu Bałtyk
1.1. Peryferyjność jako problem rozwoju regionalnego
1.2. Zjawisko depopulacji Euroregionu Bałtyk
1.2.1. Depopulacja w regionie bałtyckim w kontekście wybranych
teorii migracji oraz koncepcji polityki regionalnej
1.2.2. Tendencje depopulacyjne
w wybranych obszarach Euroregionu Bałtyk
Rozdział 2
Sytuacja społeczno-ekonomiczna w jednostkach terytorialnych
Euroregionu Bałtyk z punktu widzenia szans rozwojowych
młodego pokolenia
2.1. Charakterystyka objętych analizą obszarów Euroregionu Bałtyk
2.1.1. Analiza rynku pracy, poziomu wynagrodzeń
i perspektyw zatrudnienia
2.1.2. Warunki zamieszkania
2.1.3. Jakość usług publicznych
2.1.4. Warunki życia młodzieży w świetle danych
(Global) World Youth Index
2.1.5. Edukacja a szanse rozwojowe młodzieży
2.2. Szanse rozwojowe młodzieży
na tle sytuacji społeczno-ekonomicznej
wybranych obszarów Euroregionu Bałtyk
Rozdział 3
Warunki życia młodzieży w badaniu porównawczym CASYPOT:
podstawy metodologiczne i sposoby spędzania wolnego czasu
3.1. Wprowadzenie metodologiczne
3.2. Sposoby spędzania wolnego czasu
3.2.1. Postawy młodzieży wobec czasu wolnego
3.2.2. Spędzanie czasu wolnego przez młodzież
3.3. Wnioski
Rozdział 4
Rola szkoły w życiu młodych
4.1. Typy szkół, z których uczniowie brali udział w badaniu
4.2. Pomiar subiektywnego postrzegania
rzeczywistości szkolnej przez młodzież
4.3. Zakres zachowań negatywnej subkultury szkolnej
4.4. Relacje uczniowie - nauczyciele
4.5. Kultura szkolna
4.6. Gotowość młodzieży do włączenia się w procesy decyzyjne
w życiu szkolnym, a praktyczne możliwości decydowania
4.6.1. Skłonność młodzieży do uczestniczenia
w procesach decyzyjnych w szkole
4.6.2. Praktyczne możliwości decydowania
przez młodzież o życiu szkolnym
Rozdział 5
Warunki zdrowotne młodzieży
5.1. Ogólny stan zdrowia i najczęściej występujące problemy
5.2. Aktywność fizyczna w życiu codziennym
5.3. Używki wśród młodzieży
5.3.1. Papierosy
5.3.2. Alkohol
5.3.3. Narkotyki
5.4. Troska o zdrowie z perspektywy szans rozwojowych młodzieży
Rozdział 6
Rola rodziny w życiu młodzieży
6.1. Rodzina jako ostoja bezpieczeństwa i zaufania
6.2. Materialno-ekonomiczna funkcja rodziny
6.3. Rodzina jako istotny czynnik w planach na przyszłość
6.4. Przemiany w obszarze tradycyjnych więzi rodzinnych
Rozdział 7
Zaangażowanie polityczne i społeczne młodzieży. Praca
7.1. Zainteresowanie sprawami społeczno-politycznymi
7.2. Aktywności w sferze polityczno-społecznej
7.3. Praca a nauka młodzieży
7.4. Praca w planach na najbliższą przyszłość
7.5. Zaangażowanie społeczne, polityczne i zawodowe młodzieży:
wnioski końcowe
Rozdział 8
Decyzje o przyszłości
8.1. Przewidywania młodzieży w zakresie najbliższej przyszłości
po szkole średniej
8.2. Czynniki wpływające na decyzje młodzieży o opuszczeniu gminy
8.3. Czynniki wpływające na decyzje młodzieży o pozostaniu w gminie
8.4. Zestawienie czynników decyzyjnych według ich ważności przy
podejmowaniu decyzji o opuszczeniu
lub pozostaniu w miejscu zamieszkania
8.5. Wnioski z badania - wspólne dla wszystkich badanych gmin
8.5.1. Młodzież a przyszłość
8.5.2. Praca
8.5.3. Zaangażowanie społeczne młodzieży
8.5.4. Zdrowie młodzieży
8.5.5. Czas wolny młodzieży
8.5.6. Nauka szkolna
8.5.7. Wnioski końcowe z badania
Rozdział 9
Deficyty i nadwyżki potencjałów rozwojowych
dotyczących młodzieży, mające wpływ na rozwój regionu
9.1. Deficyt dobrych miejsc pracy i możliwości realizacji kariery
9.2. Deficyty i nadwyżki w zakresie materialnych
warunków zamieszkania
9.3. Deficyty i nadwyżki potencjałów
w zakresie atrakcyjności spędzania czasu wolnego
9.4. Deficyty i nadwyżki w zakresie potencjałów społecznych
9.5. Pozycjonowanie ważności czynników decyzyjnych
młodzieży o opuszczeniu lub pozostaniu w gminie
w kontekście różnicy potencjałów
9.6. Deficyty włączenia młodzieży w procesy decyzyjne
w życiu szkolnym
9.7. Wnioski dla polityki regionalnej w Euroregionie Bałtyk
związane z występowaniem deficytów rozwojowych
Rozdział 10
Dylematy strategiczne związane z wyborem polityki młodzieżowej
wspierającej obszary peryferyjne Euroregionu Bałtyk
10.1. Polityka młodzieżowa jako autonomiczna polityka rozwoju
młodzieży w Euroregionie Bałtyk
10.2. Polityka młodzieżowa jako element polityki regionalnej
w Euroregionie Bałtyk
10.3. Dylematy strategiczne - wnioski na podstawie
sporządzonych dokumentów i prac
Rozdział 11
Włączenie polityki młodzieżowej do rozwoju regionalnego w Polsce.
Scenariusz zmian
Rozdział 12
Wykorzystanie badań młodzieży w przyszłości
Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel
Spis wykresów
Kod wydawnictwa: 978-83-8206-029-4
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.