Dodano produkt do koszyka

Promocja

KONKURENCJA I KONKURENCYJNOŚĆ NA RYNKU UBEZPIECZENIOWYM

KONKURENCJA I KONKURENCYJNOŚĆ NA RYNKU UBEZPIECZENIOWYM

red.nauk.MAŁGORZATA SERWACH

Wydawnictwo: FUNDACJA INSTYTUT ZARZĄDZANIA RYZYKIEM SPOŁECZNYM

Cena: 79.90 zł 71.91 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Dostępność:

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-933991-1-6

336 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2015

Dokonując oceny konkurencyjności na rynku ubezpieczeń należy podkreślić ciekawe aspekty tej konkurencji, która - sprowadzona do niedawna do czystej konkurencji cenowej - zaczyna coraz częściej zawierać także elementy konkurencji pozacenowej. Prowadzona na różnych szczeblach o ten sam podmiot: poszukujący ochrony ubezpieczeniowej (ubezpieczający) jest kształtowana nie tylko przez wolny rynek i jego zasady, ale też przez przepisy prawa. W ten sposób szczególną rolę odgrywają polskie oraz unijne regulacje, a jaki ostatecznie kształt przybiorą zostanie wyjaśnione w najbliższym czasie, gdy wydawane przez Parlament Europejski dyrektywy zostaną wdrożone do polskiego systemu prawa.Biorąc powyższe pod uwagę, ciekawy głos w dyskusji może stanowić niniejsza książka, w której przedstawiciele nauki prawa (cz. I) oraz praktyki ubezpieczeniowej (cz. II) przedstawiają swoje stanowisko w zakresie konkurencji i konkurencyjności na rynku ubezpieczeń. Wielopłaszczyznowe rozważania (prawne, ekonomiczno-finansowe, społeczne) prowadzone przez autorów dowodzą, jak różne mogą być poglądy i zapatrywania na poszczególne mechanizmy funkcjonowania tego rynku. Podjęte zostały zatem kwestie rozwiązań polskich oraz unijnych, konkurencji pomiędzy brokerami, ubezpieczycielami oraz innymi podmiotami, ochrony konsumenta, spojrzenia Rzecznika Ubezpieczonych i Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który zajmując się wycinkiem ubezpieczeń o charakterze obowiązkowym również dostrzega mechanizmy konkurencji. Niewątpliwym walorem rozważań zawartych w książce jest możliwość poznania punktu widzenia wszystkich uczestników rynku ubezpieczeń, począwszy od przedstawicieli doktryny reprezentującej wiele ośrodków uniwersyteckich, po organ nadzoru (KNF) oraz przedstawicieli Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Rzecznika Ubezpieczonych, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka oraz praktyków - radców prawnych zajmujących się problematyką ubezpieczeń.

SPIS TREŚCI

Artykuł wprowadzającyMałgorzata Serwach - Konkurencja i konkurencyjność na rynku ubezpieczeń- aspekty prawne1. Wprowadzenie2. Konkurencja i konkurencyjność pomiędzy poszczególnymi uczestnikami rynku ubezpieczeń3. Rozwiązania prawne w zakresie konkurencji i konkurencyjności narynku ubezpieczeń4. Regulacje unijne5. Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej6. PodsumowanieCzęść ITadeusz Szumlicz - Konkurencja i konkurencyjność na rynku ubezpieczeniowym - podejście ekonomiczno-społeczne1. O pojęciach konkurencji i konkurencyjności na rynku ubezpieczeniowym2. Konkurencyjność sektora ubezpieczeniowego. Jaki jest wpływ polityki ubezpieczeniowej państwa?Jacek Lisowski - Wybrane aspekty konkurencji na rynku ubezpieczeniowym- ujęcie ekonomiczno-finansowe1. Wprowadzenie2. Pojęcie i struktura rynku ubezpieczeniowego3. Konkurencja i konkurencyjność - pojęcie i specyfika na rynku ubezpieczeniowym4. Płaszczyzny analizowania konkurencji na rynku ubezpieczeniowym5. Przykłady czynników wpływających na konkurencyjność na rynkuubezpieczeniowym6. PodsumowanieEugeniusz Kowalewski, Michał P. Ziemiak - Wytyczne KNF - aspekty prawno-konstytucyjne oraz wpływ na konkurencyjność w branży usług ubezpieczeniowych1. Wprowadzenie2. Wytyczne KNF - instrument normatywny czy standardy typu softlaw?3. Charakter prawny wytycznych KNF4. Wytyczne KNF a dyrektywa Solvency II5. Wytyczne a rekomendacje dla sektora bankowego6. Stanowisko KNF i Ministerstwa Finansów7. Wytyczne KNF a wytyczne SN8. Wytyczne KNF a dokumenty opracowywane z samorządami gospodarczymi9. Wytyczne KNF a prawa i obowiązki osób trzecich10. KonkluzjeDorota Maśniak - Interes prawny ubezpieczeniowej grupy kapitałowej1. Ubezpieczeniowa grupa kapitałowa2. Historyczny rozwój regulacji dotyczących grup w UE3. Zasadność unijnej koncepcji interesu grupy4. Interes grupy a normy krajowe5. Poglądy doktryny na temat interesu spółki5.1. Wyróżnienie autonomicznego interesu spółki (zależnej)5.2. Interes spółki postrzegany "akcesoryjnie" - przez pryzmat interesów wspólników6. Interes grupy w świetle orzecznictwa7. PodsumowanieKatarzyna Malinowska - Konflikt interesów w działalności brokerskiejw świetle obowiązującego prawa i tendencji europejskich1. Wprowadzenie2. Konflikt interesów we współczesnych relacjach gospodarczych3. Konflikt interesów w prawie polskim na przykładzie działalnościbrokerskiej4. Znaczenie konfliktu interesów w usługach finansowych w ustawodawstwie europejskim5. IMD 2 a regulacja konfliktu interesów6. Metody regulowania konfliktu interesów: hard law vs. soft law7. WnioskiJustyna Orlicka, Marcin Orlicki - Dopuszczalność współpracy ubezpieczycieliprzy ustalaniu standardów ogólnych warunków ubezpieczeń1. Rodzaje "produktów" ubezpieczeniowych a przejrzystość ofertyubezpieczycieli2. Standardowe ogólne warunki ubezpieczeń3. Współpraca ubezpieczycieli dotycząca standardowych warunkówubezpieczeń a prawo konkurencji4. PodsumowanieCzęść IIŁukasz Zoń - Konkurencja na rynku usług brokerskich i jej wpływ na konkurencyjność branży ubezpieczeniowej1. Wprowadzenie2. Konkurencja w zakresie usług3. Pozostałe zachowania konkurencyjne w fazie pozyskania klienta4. Zamiast podsumowaniaIzabela Flakiewicz - Soft law, czyli wytyczne i rekomendacje na polskim rynkuubezpieczeniowym1. Wprowadzenie2. Samoregulacja rynku a konkurencyjność3. "Miękkie prawo" a pojęcie prawa4. Źródła prawa i niezorganizowane źródła prawa administracyjnego5. "Miękkie prawo"6. Wytyczne organu nadzoru7. Cele, zadania i funkcje nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowymw kontekście tworzenia regulacji8. Nadzorcze uprawnienia regulacyjne na rynku ubezpieczeniowym9. PodsumowanieAleksander Daszewski, Anna Dąbrowska - Chora konkurencja cenowa czyzdrowa konkurencyjność jakościowa?1. Wprowadzenie2. Konkurencja3. Składka ubezpieczeniowa4. Konkurencja cenowa bez konkurencji jakościowej5. Zdrowa konkurencja jakościowa6. PosumowanieRenata Orzechowska - Konkurencyjność zakładów ubezpieczeń na rynkuusług prawniczych1. Wprowadzenie2. Pojęcie konkurencji i konkurencyjności3. Rynek usług prawniczych jako arena konkurencji4. Potencjał konkurencyjności zakładów ubezpieczeń4.1. Narzędzia ubezpieczeniowe - ubezpieczenie ochrony prawnej4.2. Właściwości zakładów ubezpieczeń5. Pozycja zakładów ubezpieczeń6. PodsumowanieRobert Stachura, Stanisław Garstka - Wykorzystanie bazy Ośrodka InformacjiUFG jako źródła przewagi konkurencyjnej zakładów ubezpieczeń1. Funkcja informacyjna Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.1.1. Ośrodek Informacji UFG - ujęcie retrospektywne1.2. Ośrodek Informacji UFG jako centrum informacyjno-analitycznedla ubezpieczeń komunikacyjnych2. Zarządzanie jakością danych w bazie Ośrodka Informacji UFG2.1. Proces gromadzenia danych2.2. Proces udostępniania danych2.3. Działania projakościowe3. Konkurencja w oparciu o dane z bazy 01 UFG4. PodsumowanieStanisław Nowak - Gotowość konkurencyjna polskiego rynku ubezpieczeń.Refleksje na tle stanu prawnego i praktyki ubezpieczeniowej1. Wprowadzenie2. 0 problemach europejskich rynków gospodarczych3. Ubezpieczenia wobec kryzysu gospodarki. Konieczność uporządkowania nabrzmiałych problemów ubezpieczeniowych rynku jako warunek sine qua non w realizacji zasady konkurencyjności i konkurencji4. 0 zaufaniu do rynku ubezpieczeń5. PodsumowanieBeata Mrozowska-Bartkiewicz - Wpływ standardów regulacyjnych dotyczących produktów ubezpieczeniowych i obsługi klienta na konkurencyjnośćdziałalności zakładów ubezpieczeń1. Potrzeba konkurencyjności2. Ryzyko prawne a konkurencyjność3. Standaryzacja produktów ubezpieczeniowych a ochrona konsumentów4. Konkurencyjność a swoboda świadczeń usług w Unii Europejskiej -uwagi wstępne5. Konieczność ochrony konsumenta usługi ubezpieczeniowej6. Procesy standaryzacyjne w działalności ubezpieczeniowej7. Inicjatywy rynku ubezpieczeniowego7.1. Bezpośrednia likwidacja szkód (BLS]7.2. Dobre praktyki rynkowe wprowadzane przez samorząd ubezpieczeniowy7.3. Wytyczne KNF8. Podsumowanie

Kod wydawnictwa: 978-83-933991-1-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl