KLASTRY BIZNESOWE W ROZWOJU KONKURENCYJNOŚCI I INNOWACYJNOŚCI REGIONÓW ŚWIAT EUROPA POLSKA
ROMUALD I. ZALEWSKI, EULALIA SKAWIŃSKA
Wydawnictwo: PWE
Cena: 60.90 zł
48.11 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-208-1820-8
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2009 |
|
Podręcznik zawiera syntezę podstawowej wiedzy na temat konkurencji, konkurencyjności i innowacyjności, w którą została wpisana teoria klastrów biznesowych. Współcześnie rośnie bowiem zainteresowanie tworzeniem klastrów, które mobilizują potencjał regionów i mają prowadzić do wzrostu ich konkurencyjnej przewagi czy bardziej zrównoważonego rozwoju. Zaletą podręcznika są prezentacje dziesięciu klastrów wysokiej i średniej technologii, a także analiza czynników sukcesu i warunków rozwoju klastrów w Polsce.
SPIS TREŚCI
Wykaz ważniejszych skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Koncepcja klastrów w naukach ekonomicznych1.1. Teoria klastrów w perspektywie nauk ekonomicznych1.1.1. Ekonomia klasyczna i neoklasyczna1.1.2. Nurt instytucjonalny1.1.3. Teoria ekonomii ewolucyjnej - znaczenie innowacji1.2. Rola klastrów w rozwoju trwałym i zrównoważonym oraz w realizacji zasad społecznej gospodarki rynkowej
Rozdział 2. Teoretyczne i praktyczne aspekty konkurencji oraz konkurencyjności2.1. Konkurencja i konkurencyjność2.1.1. Konkurencja, jej skutki i ochrona2.1.2. Pojecie konkurencyjności i miary jej oceny2.2. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw2.2.1. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw2.2.2. Rodzaje przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw i ich źródła
Rozdział 3. Podstawy wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów3.1. Rozwój przedsiębiorczości3.2. Kształtowanie jakości środowiska lokalnego3.3. Polityka konkurencji3.4. Zmiana struktur organizacyjno-własnościowych podmiotów
Rozdział 4. Innowacyjność gospodarki4.1. Innowacje i innowacyjność4.2. Podmioty w procesie innowacji4.3. Związek innowacyjności z konkurencyjnością4.3.1. Zarządzanie jakością a konkurencyjność4.3.2. Jakość i satysfakcja konsumenta a innowacyjność4.3.3. Bariery techniczne - eksport, import i jakość4.3.4. Czas i szybkość a innowacyjność4.3.5. Elastyczne systemy produkcji a innowacje4.3.6. Dyferencjacja produktów a innowacyjność
Rozdział 5. Praktyczne aspekty oceny innowacyjności gospodarek5.1. Wpływ innowacyjności na wzrost gospodarczy5.2. Analiza innowacyjności gospodarek5.2.1. Sumaryczny indeks innowacyjności w Unii Europejskiej (SII)5.2.2. Globalny sumaryczny indeks innowacyjności (GSII)5.3. Aktywność innowacyjna krajów Unii Europejskiej5.4. Miejsce Polski w rankingu innowacyjności państw5.4.1. Polska na tle świata i Unii Europejskiej5.4.2. Regiony polskie na tle regionów europejskich5.4.3. Innowacyjność województw w Polsce
Rozdział 6. Sieci przedsiębiorstw a klastry biznesowe6.1. Sieci przedsiębiorstw w teorii i praktyce6.2. Klastry biznesowe i ich cechy6.3. Typy klastrów biznesowych6.4. Inicjatywy klastrowe i zarządzanie klastrami6.5. Metody identyfikowania klastrów i warunków ich tworzenia6.6. Założenia metodyczne prognozowania ekonomicznych wyników klastrów
Rozdział 7. Wybrane determinanty rozwoju klastrów biznesowych7.1. Kapitał społeczny7.1.1. Pojęcie i istota kapitału społecznego7.1.2. Wpływ kapitału społecznego na formy współpracy podmiotów7.1.3. Kapitał społeczny Wielkopolski w świetle badań empirycznych7.2. Znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju klastrów7.3. Wejście Polski do strefy euro a konkurencyjność MSP i klastrów
Rozdział 8. Praktyczne aspekty rozwoju klastrów. Świat - Europa - Polska8.1. Prezentacja klastrów w regionach8.1.1. Klastry w Andhra Pradesh (Indie)8.1.2. Inicjatywy klastrowe w Kazachstanie8.1.3. Budowa klastra oprogramowania w stanie Parana (Brazylia)8.1.4. Klastry w fotonice8.1.5. Klaster płytek ceramicznych w Hiszpanii8.1.6. Superklaster nanomateriałów w Niemczech8.1.7. Przykłady klastrów w dziedzinie biotechnologii8.1.8. Wybrane klastry high-tech w Polsce8.1.9. Klaster meblarski w Swarzędzu8.1.10. Klaster firm szkutniczych w Ostródzie8.2. Klastry wysokich technologii w Polsce - czynniki sukcesu i bariery rozwoju8.2.1. Wprowadzenie8.2.2. Metodyka badań8.2.3. Analiza czynników sukcesu8.2.4. Analiza warunków sukcesu8.3. Rola instytucji innowacyjnych w rozwoju klastrów i regionów w Polsce
Streszczenie
Summary
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Kod wydawnictwa: 978-83-208-1820-8
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.