Dodano produkt do koszyka

Promocja

ISTOTA I MIEJSCE KATEGORII WARTOŚCI W TEORII EKONOMII - EWOLUCJA POGLĄDÓW

ISTOTA I MIEJSCE KATEGORII WARTOŚCI W TEORII EKONOMII - EWOLUCJA POGLĄDÓW

MIROSŁAW BOCHENEK

Wydawnictwo: UMK

Cena: 49.90 zł 44.91 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-231-4564-6

379 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Książka adresowana jest głównie do pracowników nauki oraz studentów uczelni i wydziałów ekonomicznych wszystkich stopni, a także praktyków gospodarczych, polityków, dziennikarzy oraz tych osób, które pragną pogłębić swoją wiedzę ekonomiczną.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Rozdział 1. Rozwój kategorii wartości przed powstaniem nauki ekonomii
1. Kategorie wartości wykoncypowane przez Herodota i Arystotelesa
2. Ustalenia rzymskich prawników na temat wartości
3. Wkład św. Tomasza z Akwinu do rozwoju koncepcji wartości
4. Wartość według reprezentantów merkantylizmu oraz krytyków tej doktryny: Jeana Bodina, Williama Petty‘ego, Johna Locke‘a, Johna Lawa, Richarda Cantillona i Jamesa Steuarta-Denhama
5. Zagadnienie wartości w rozważaniach fizjokratów - Francois Quesnay, Anne Robert Jacques de Turgot i Guillaume-Francois Le Trosne

Rozdział 2. Zobiektywizowane teorie wartości jako fundament ekonomii w szkole klasycznej
1. Dwie wersje teorii wartości Adama Smitha: zależnej od pracy oraz zależnej od kosztów produkcji
2. Uwagi Jeremy‘ego Benthama oraz Christiana von Schlozera o wartości
3. System teoretyczny ekonomii Davida Ricardo oparty na udoskonalonej teorii wartości uzależnionej od pracy
4. Użyteczność i koszty produkcji jako przyczyny wartości według Jeana Baptiste‘a Saya
5. Pogląd Fred‚rica Claude‘a Bastiata o wartości wypływającej z usług stanowiących zaoszczędzoną pracę
6. Zsyntetyzowanie nauki o wartości szkoły klasycznej przez Johna Stuarta Milla
7. Rozważania Fryderyka Floriana Skarbka o przyczynach wartości

Rozdział 3. Teoria wartości według twórców ekonomii heterodoksyjnej
1. Pożyteczność i wartość u Adama Heinricha Mullera
2. Powiązanie wartości z pracą zaoszczędzoną przez Henry‘ego Charlesa Careya
3. Koncepcja wartości Wilhelma Georga Friedricha Roschera jako reprezentatywne ujęcie nurtu historycznego
4. Kategoria wartości oparta na teorii energii społecznej - propozycja Zygmunta Herynga
5. Rozważania Stanisława Grabskiego o wartości jako zjawisku społeczno-gospodarczym

Rozdział 4. Kategoria wartości w nurcie myśli socjalistycznej
1. Połączenie wartości z bogactwem przez Jeana Charles‘a Leonarda Simonde‘a de Sismondiego
2. Koncepcja wartości dodatkowej Williama Thompsona i Thomasa Hodgskina
3. Teoria proporcjonalności wartości produktu Pierre‘a Josepha Proudhona
4. Teorie wartości i wartości dodatkowej Karola Henryka Marksa
5. Leona Winiarskiego krytyczna analiza Marksowskiej teorii wartości oraz wartości dodatkowej

Rozdział 5. Zaczątki teorii wartości rozumianej subiektywnie
1. Uzależnienie wartości dóbr od użyteczności krańcowej - propozycje Bernarda Davanzatiego, Daniela Bernoullego i Ferdinanda Galianiego
2. Pierwsza całościowa subiektywna teoria wartości Etienne‘a Bonnota de Condillaca
3. Niezależne odkrycia koncepcji użyteczności krańcowej Williama Forstera Lloyda, Samuela Mountiforda Longfielda, Antoine‘a Augustina Cournota, Jules‘a Arsene‘a Juvenala Etienne‘a Dupuita oraz Richarda Jenningsa
4. Systematyczna teoria użyteczności krańcowej Hermanna Heinricha Gossena
5. Subiektywne ujęcie wartości Józefa Marii Hoene-Wrońskiego

Rozdział 6. Subiektywna teoria wartości
1. Teoria wartości Williama Stanleya Jevonsa z końcowym stopniem użyteczności
2. Rozwinięcie neoklasycznej teorii wartości przez Philipa Henry‘ego Wicksteeda i Francisa Ysidra Edgewortha
3. Wzbogacenie teorii ekonomii o teorie użyteczności efektywnej oraz produkcyjności krańcowej przez Johna Batesa Clarka
4. Zagadnienie wartości w pracach Ferdynanda Zweiga i Janusza Wojciecha Libickiego
5. Teoria wartości Carla Mengera jako filar systemu teoretycznego szkoły austriackiej
6. Rozwinięcie Mengerowskiej teorii wartości przez Eugena von Bohm-Bawerka
7. Uogólnienie teorii wartości szkoły psychologicznej przez Friedricha von Wiesera
8. Teoria wartości Leona Mariego Esprita Walrasa
9. Leona Winiarskiego apologia Walrasowskiej teorii wartości

Rozdział 7. Postulat usunięcia teorii wartości z ekonomii i jego krytyka
1. Wyeliminowanie kategorii wartości z ekonomii - propozycja Vilfreda Federica Damasa Pareta
2. Uwagi Enrica Baronego na temat przydatności pojęcia wartości dla ekonomii
3. Gustava Karla Cassela postulat zastąpienia teorii wartości teorią cen
4. Stosunek Władysława Mariana Zawadzkiego do teorii wartości oraz teorii użyteczności krańcowej
5. Konstantego Bronisława Krzeczkowskiego krytyka postulatów wykluczenia teorii wartości z ekonomii

Rozdział 8. Propozycje połączenia opozycyjnych teorii wartości
1. Uzależnienie wartości dóbr od popytu i podaży przez Alfreda Marshalla
2. Charles‘a Gide‘a kompilacja obiektywnej i subiektywnej teorii wartości
3. Romana Franciszka Rybarskiego propozycja syntezy przeciwstawnych teorii wartości

Rozdział 9. Kategoria wartości w ujęciu twórców syntezy neoklasycznej
1. Rozwinięcie teorii wyboru jako podstawy teorii wartości - koncepcja Johna Richarda Hicksa
2. Uwagi Paula Anthony‘ego Samuelsona do miejsca kategorii wartości w ekonomii
3. Wartość w holistycznym badaniu sfery ekonomicznej Kennetha Ewarta Bouldinga

Podsumowanie

Bibliografia

Indeks nazwisk

Kod wydawnictwa: 978-83-231-4564-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl