HYBRYDY IDEOLOGII EDUKACYJNYCH POLSKICH POLITYKÓW
DOMINIKA JAGIELSKA
Wydawnictwo: WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
Cena: 44.90 zł
40.41 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-233-3798-0
271 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2014
Dla edukacji najbardziej istotne i znaczące ideologie są te, które leżą u podstaw myślenia i działania osób dzierżących władzę polityczną. To politycy stwarzają bowiem formalne warunki prawne i możliwości kształcenia oraz wychowywania młodego pokolenia, a także artykułują, reprezentują, propagują i współtworzą oczekiwania społeczne oraz opinię publiczną w odniesieniu do różnorakich kwestii związanych z szeroko rozumianą edukacją. Ich sposób widzenia tego wycinka rzeczywistości społecznej wpływa więc na wszelkie procesy z edukacją związane i toczące się w jej obrębie.
Ze Wstępu
Wychodząc z takiego założenia, autorka stara się przedstawić ideologie edukacyjne polskich polityków należących do najważniej szych ze społecznego punktu widzenia partii politycznych lat 2007-2010, opierając się na szczegółowych badaniach dokumentów programowych, artykułów prasowych i zapisów na blogach poszczególnych członków klasy politycznej oraz posiłkując się cytatami z wywiadów. Widoczna hybrydyzacja ideologii edukacyjnych polityków - charakteryzująca się płynnością, zmiennością i niedookreślonością, a także łączeniem elementów przeciwstawnych w dowolnych konfiguracjach - rodzi pytania o przyszłość naszej edukacji.
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Ideologia jako przedmiot badań nauk społecznych i "aksjologiczny regulator" edukacji
1.1. Klasyczne ujęcia ideologii jako nauki i zjawiska społecznego
1.2. Współczesne ujęcia i interpretacje zjawiska ideologii w naukach społecznych
2. Między politycznością a upolitycznieniem edukacji. Wpływ wybranych ideologii politycznych na teorię i praktykę edukacji
2.1. Polityka i państwo a edukacja
2.2. Podstawowe ideologie polityczno-społeczne i ich związki z edukacją
2.2.1. Ideologia liberalna i neoliberalna - cechy charakterystyczne i związki z edukacją
2.2.2. Konserwatyzm i neokonserwatyzm - konstytutywne idee i związki z edukacją
2.2.3. Nurty lewicowe ideologii politycznych: marksizm, socjalizm, ideologia socjaldemokratyczna
3. Ideologie edukacyjne - próba ustalenia znaczeń, egzemplifikacje
3.1. Ideologia edukacyjna - charakterystyka zjawiska
3.2. Odmiany ideologii edukacyjnych i wychowawczych
4. Pytanie o edukację bez ideologii
5. Metodologiczne podstawy badań własnych
5.1. Cel, problemy oraz metody badań
5.2. Klucz kategoryzacji do analizy treści - główne narzędzie badań
6. Zakresy hybrydyzacji ideologii edukacyjnych przez polityków PiS, PO, PSL, SLD - wyniki badań własnych
6.1. Wartości jako podstawy ideologii edukacyjnych
6.2. Problemy wychowania i kształcenia w Polsce
6.3. Propozycje rozwiązywania bieżących trudności w obszarze edukacji
6.4. Cele wychowania i kształcenia jako element ideologii edukacyjnych
6.5. Rola nauczyciela i/lub wychowawcy oraz ucznia i/lub wychowanka w wypowiedziach polityków
6.6. Metody i środki preferowane przez polityków w edukacji
6.7. Znaczenie grup, instytucji, środowisk społecznych w edukacji w poglądach polityków
7. Hybrydy ideologii edukacyjnych współczesnych polityków. "Nowe jakości" w rozumieniu rzeczywistości edukacyjnej?
7.1. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PiS
7.2. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PO
7.3. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PSL
7.4. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków SLD
7.5. Nakładanie się i współwystępowanie elementów ideologii edukacyjnych w poglądach i propozycjach badanych polityków jako ich główna cecha myślenia o edukacji
Zakończenie. Hybryda ideologii edukacyjnej - "nowa jakość" czy propozycja "sprzecznego i niemożliwego"?
Aneks
Aneks 1. Spis i sposób kodowania programów wyborczych partii politycznych
Aneks 2. Spis i sposób kodowania artykułów prasowych
Aneks 3. Spis i sposób kodowania blogów polityków
Aneks 4. Wywiady - sposób kodowania
Bibliografia
Streszczenie
Kod wydawnictwa: 978-83-233-3798-0
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.