Dodano produkt do koszyka

Promocja

EWOLUCJA I ZNACZENIE PORTÓW MORSKICH W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ

EWOLUCJA I ZNACZENIE PORTÓW MORSKICH W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ

TOMASZ NOWOSIELSKI, EUGENIUSZ GOSTOMSKI

Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI

Cena: 42.00 zł 37.80 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8206-223-6

235 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Publikacja dotyczy zasad funkcjonowania gospodarki portów morskich jako ważnego instrumentu elementów infrastruktury transportowej i gospodarki morskiej krajów Unii Europejskiej o globalnym zasięgu. W treści odniesiono się do pojęcia portu, przedstawiono typologię portów morskich oraz ich funkcje. Ponadto opisano rozwój portów europejskich od czasów starożytnych do współczesności. Istotnymi zagadnieniami poruszonymi w książce są także kwestie dotyczące kierunków rozwoju europejskich portów morskich z uwzględnieniem systemów pracy, finansowania działalności i nowoczesnych technologii cyfrowych. W końcowej części książki przedstawiono charakterystyki wybranych portów morskich w krajach Unii Europejskiej.

Książka odpowiada na pytanie, do czego potrzebne są porty morskie oraz czy ich działalność przekłada się na korzyści dla wszystkich krajów i każdego obywatela danego kraju europejskiego. Korzystne efekty aktywności portów morskich dotyczą nawet tych państw, które nie mają dostępu do morza, ale które eksportują towary poprzez porty tranzytowe i które importują towary ze świata, dostarczane im w dużej części drogą morską. W książce przedstawiono historię portów i ich rozwój od starożytności po dzień dzisiejszy. Opisano także zagadnienia związane z kapitałochłonnymi inwestycjami portowymi oraz zasadami zdobywania pieniędzy niezbędnymi do dalszego rozwoju. Scharakteryzowano również zawody portowe, systemy cyfrowe, które ułatwiają pracę i stanowią czynnik zautomatyzowania części prac wykonywanych w portach, co w przyszłości będzie zapewne powszechne. Ciekawą częścią książki jest prezentacja wybranych europejskich portów morskich. Publikacja pozwala zrozumieć zadania, jakie spełniają współczesne porty morskie dla gospodarki poszczególnych krajów unijnych, ale także handlu międzynarodowego. Książka poświęcona portom jako zasadniczemu elementowi gospodarki morskiej dobrze wpisuje się w tematykę badawczą uczelni, której bliska jest problematyka morska.

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Pojęcie i˙klasyfikacja portów morskich
1.1. Definicja portu morskiego
1.2. Infrastruktura i˙suprastruktura portowa
1.3. Klasyfikacja portów morskich na świecie
1.4. Funkcje portów
1.4.1. Klasyfikacja funkcji portów
1.4.2. Funkcja transportowa i˙przeładunkowa portów
1.4.3. Funkcje handlowe portów morskich
1.4.4. Funkcja logistyczno-dystrybucyjna
1.4.5. Funkcja przemysłowa portów
1.4.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów
1.4.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich
1.5. Miejsce portów w˙naukach ekonomicznych

2. Historia portów morskich w˙Europie
2.1. Rozwój portów morskich w˙czasach antycznych
2.2. Porty w˙czasach średniowiecza
2.3. Ewolucja portów morskich w˙czasach nowożytnych
2.4. Zarys historii wybranych portów w˙Europie
2.4.1. Historia portu w˙Rotterdamie
2.4.2. Historia portu w˙Londynie
2.4.3. Historia portu w˙Hamburgu
2.4.4. Geneza i˙etapy rozwoju portu w˙Gdańsku
2.4.5. Zarys historii portu w˙Gdyni
2.4.6. Historia portu w˙Rydze
2.4.7. Historia portu w˙Pireusie

3. Ewolucja gospodarki portowej w˙krajach˙Unii˙Europejskiej
w˙XXI˙wieku
3.1. Statystyczny obraz portów w˙krajach Unii Europejskiej
3.2. Sektor portów morskich w˙Polsce
3.3. Wpływ konteneryzacji na funkcjonowanie portów
w˙krajach Unii Europejskiej
3.4. Cztery generacje rozwoju portów
3.5. Wyzwania dla portów w˙krajach Unii Europejskiej
3.6. Polityka portowa Unii Europejskiej

4. Finansowanie portów morskich w˙krajach˙Unii˙Europejskiej
4.1. Składniki rzeczowe portów
4.2. Modele finansowania inwestycji portowych
4.3. Pomoc publiczna jako forma finansowania inwestycji portowych
w˙krajach unijnych
4.4. Środki z˙budżetu UE na finansowanie inwestycji˙portowych
4.5. Finansowanie przedsiębiorstw portowych kapitałem˙własnym
i˙kredytami

5. Specyfika rynku usług portów morskich
5.1. Pojęcie rynku usług portowych
5.2. Popyt na usługi portowe
5.3. Podaż usług portowych
5.4. Opłaty za korzystanie z˙usług portowych
5.5. Regulacje unijne rynku usług portowych

6. Charakterystyka podstawowych usług˙portowych
6.1. Rodzaje usług portowych
6.2. Usługi na rzecz statku i˙innych środków transportu uczestniczących
w˙obrocie portowym
6.2.1. Udostępnianie infrastruktury portowej statkom
6.2.2. Usługi pilotowe
6.2.3. Usługi holownicze
6.2.4. Usługi cumownicze
6.2.5. Sztauowanie i˙trymowanie ładunków na statku
6.2.6. Zaopatrywanie statków w˙paliwo, energię elektryczną i˙wodę
6.2.7. Usługi shipchandlerskie
6.2.8. Czyszczenie ładowni statków oraz odbiór odpadów ze˙statku
i˙pozostałości ładunkowych
6.2.9. Usługi portowe na rzecz innych środków transportu
6.3. Usługi na rzecz ładunków
6.3.1. Usługi przeładunkowe
6.3.2. Składowanie towarów w˙porcie morskim
6.3.3. Transport wewnątrzportowy i˙manipulacje ładunkowe
6.3.4. Kontrola jakościowa i˙ilościowa ładunków w˙portach
6.4. Usługi portowe na rzecz marynarzy i˙pasażerów statków
6.4.1. Usługi portowe na rzecz marynarzy
6.4.2. Usługi na rzecz pasażerów uczestniczących
w˙podróżach morskich

7. Praca w˙portach morskich
7.1. Ewolucja zapotrzebowania na pracowników
w˙portach˙morskich
7.2. Struktura zatrudnienia w˙portach morskich
7.3. Zawody charakterystyczne dla gospodarki portowej i˙stawiane
im wymagania
7.4. Wpływ rozwoju technologii informacyjnej i˙automatyzacji
na zatrudnienie w˙sektorze portowym

8. Ochrona środowiska naturalnego w˙portach˙morskich
8.1. Rodzaje zanieczyszczeń ekologicznych w˙portach
8.2. Aspekty prawne ochrony portów przed˙zanieczyszczeniami
8.3. Działania polskich portów na rzecz ochrony
środowiska˙naturalnego

9. Działalność marketingowa w˙portach morskich
9.1. Potrzeba działań marketingowych w˙przedsiębiorstwach˙
portowych
9.2. Zarządzanie marketingowe na rynku usług portowych
9.3. Funkcjonowanie służb marketingu na˙przykładzie
portu˙hamburskiego
9.4. Wykorzystanie technologii cyfrowej w˙działalności
marketingowej portu w˙Rotterdamie
9.5. Instytucje samorządowe i˙międzynarodowe wspierające
działalność portów morskich

10. Digitalizacja gospodarki portowej
10.1. Istota, ogólne przyczyny i˙korzyści z˙digitalizacji
10.2. Konieczność digitalizacji gospodarki portowej
10.3. Przykłady inteligentnych portów w˙Europie
10.4. Port w˙Rotterdamie jako wiodący w˙Europie smart port
10.5. Digitalizacja pracy portu w˙Hamburgu

11. Charakterystyka wybranych portów˙europejskich
11.1. Port w˙Rotterdamie
11.1.1. Warunki naturalne i˙potencjał eksploatacyjny
portu˙w˙Rotterdamie
11.1.2. Organizacja portu w˙Rotterdamie
11.1.3. Wielkość i˙struktura obrotu portowego w˙Rotterdamie
11.2. Port w˙Antwerpii
11.2.1. Uwarunkowania naturalne i˙potencjał eksploatacyjny
portu w˙Antwerpii
11.2.2. Działalność portu w˙Antwerpii
11.3. Port w˙Hamburgu
11.3.1. Warunki naturalne i˙potencjał przeładunkowy portu
w˙Hamburgu
11.3.2. Działalność portu w˙Hamburgu
11.4. Port w˙Marsylii-Fos
11.4.1. Położenie geograficzne i˙potencjał ekonomiczny
portu˙w˙Marsylii-Fos
11.4.2. Działalność portu Marsylia-Fos
11.5. Port w˙Kłajpedzie
11.5.1. Warunki naturalne i˙możliwości eksploatacyjne
portu˙w˙Kłajpedzie
11.5.2. Działalność portu w˙Kłajpedzie
11.6. Port w˙Algeciras
11.6.1. Podstawowe informacje o˙porcie Algeciras
11.6.2. Działalność portu w˙Algeciras
11.7. Port w˙Trieście
11.7.1. Położenie geograficzne i˙potencjał eksploatacyjny portu
w˙Trieście
11.7.2. Działalność portu w˙Trieście
11.8. Port Gdańsk
11.8.1. Warunki naturalne i˙potencjał eksploatacyjny portu
w˙Gdańsku
11.8.2. Działalność portu Gdańsk
11.9. Port w˙Gdyni
11.9.1. Warunki naturalne i˙potencjał eksploatacyjny portu
w˙Gdyni
11.9.2. Działalność portu w˙Gdyni
11.10. Zespół portów Szczecin i˙Świnoujście
11.10.1. Warunki naturalne i˙potencjał eksploatacyjny portu
w˙Szczecinie
11.10.2. Warunki naturalne i˙potencjał eksploatacyjny portu
w˙Świnoujściu
11.10.3. Działalność zespołu portowego Szczecin i˙Świnoujście

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel i rysunków

Kod wydawnictwa: 978-83-8206-223-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl