EUROPA BAŁTYCKA PRZESZŁOŚĆ TERAŹNIEJSZOŚĆ NOWE WYZWANIA XXV SEJMIK MORSKI
praca zbiorowa
Wydawnictwo: UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI
Cena: 49.90 zł
44.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 1640-6818-589
321 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2010
WSTĘP
Sejmiki Morskie stanowią najstarszą i jedyną w swoim rodzaju inicjatywę na rzecz rozwoju polskiej gospodarki morskiej, która skupia środowiska naukowe szkół wyższych i instytutów badawczych, przedstawicieli regionów nadmorskich oraz wybitnych praktyków zatrudnionych w tym sektorze gospodarki. W minionym ćwierćwieczu w trakcie tego typu publicznych debat, określanych mianem "morskiego sejmikowania", wypracowywano liczne wnioski i postulaty dotyczące strategii rozwoju polskiej gospodarki morskiej w jej relacjach z polityką transportową i regionalną, adresowane do decydentów różnych szczebli władzy oraz samorządów, kreujących lokalną politykę morską.Jubileuszowy XXV Sejmik Morski stał się okazją do podsumowania dorobku morskiego sejmikowania. Syntetycznej analizy i oceny genezy powstania Sejmików Morskich, celów jakie przyświecały podjęciu tej inicjatywy, a także wartości, jakie wnosiły i wnoszą Sejmiki Morskie do polskiej rzeczywistości morskiej, dokonał profesor Franciszek Gronowski.Jednym z najważniejszych obszarów tematycznych podejmowanych w trakcie dwudziestu pięciu lat morskiego sejmikowania była problematyki bałtycka. Nie przypadkowo więc na jubileuszowym spotkaniu środowisk związanych zawodowo z polską gospodarką morską przyjęto jako oś dyskusji naukowej temat: Europa Bałtycka. Przeszłość, teraźniejszość, nowe wyzwania, poświęcając tej problematyce niniejszy Zeszyt Naukowy.Akcesja Polski, Litwy, Łotwy i Estonii do Unii Europejskiej w 2004 roku tworzyła nową sytuację geopolityczną i ekonomiczną w subregionie bałtyckim. Bałtyk stał się praktycznie wewnętrznym morzem Unii Europejskiej. Nowa sytuacja geopolityczna wpłynęła na podjęcie zainicjowanych przez Parlament Europejski działań na rzecz przygotowania regionalnej strategii dla regionu bałtyckiego. Pod koniec 2007 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji Europejskiej o przygotowanie strategii Unii Europejskiej dla regionu bałtyckiego do czerwca 2009 roku i założenia takiej strategii zostały zaprezentowane.Strategia dla regionu Morza Bałtyckiego stała się wiodącym tematem szczegółowym podejmowanym w pierwszym dniu obrad XXV Sejmiku Morskiego oraz w pierwszej części Zeszytu Naukowego. Przedstawiono w niej między innymi koncepcję Europy Bałtyckiej ujętej w twórczości naukowej i publicystycznej profesora Jerzego Zaleskiego, wybitnego geografa i ekonomisty, który tak nazwał i naukowo opisał ten region Europy. Ponadto scharakteryzowano również gospodarkę, handel i transport bałtycki w pierwszej dekadzie XXI wieku oraz związki między naturą a kulturą w rozwoju Europy Bałtyckiej.Poza tematyką bałtycką zarówno w trakcie dyskusji sejmikowych, jak i w publikacji naukowej, ważne miejsce zajmują problemy gospodarki morskiej Pomorza Zachodniego.W drugiej części zaprezentowano tematykę dotyczącą Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego region bałtycki ze środkową i południową Europą. Znalazły się w nim artykuły poruszające między innymi problemy korytarzy transportowych w świetle nowych koncepcji Komisji Europejskiej, udziału portów zachodniopomorskich w koncepcji autostrad morskich czy możliwości zwiększenia gospodarczego wykorzystania rzeki Odry.Trzecią część poświęcono pierwszemu na Bałtyku terminalowi LNG w Świnoujściu. Przedstawiono dotychczasową praktykę w zakresie gestii transportowej w morskich dostawach LNG. Dokonano analizy i wstępnej oceny dotychczasowych działań związanych z realizacją terminalu gazowego na terenie portu Świnoujście.W czwartej części zaprezentowano pozostałe problemy polskiej gospodarki morskiej w kontekście bałtyckim, dotyczące między innymi polskiego rybołówstwa morskiego oraz lokalnych portów morskich.Zarysowana tematyka merytorycznej zawartości Zeszytu Naukowego poświęconego obradom XXV Sejmiku Morskiego wskazuje na jej ważność i aktualność. Uczestnictwo zarówno w części dyskusyjnej, jak i publikacyjnej przedstawicieli wielu środowisk naukowych zajmujących się problematyką morską (z Gdańska, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Warszawy), licznego grona praktyków gospodarczych (przedstawicieli armatorów oraz portów morskich), reprezentantów władz państwowych i samorządowych, pozwoliło na kompleksowe, wieloaspektowe i rzetelne przeanalizowanie problemów będących przedmiotem debaty na Sejmiku Morskim.
Andrzej S. Grzelakowski, Piotr Niedzielski, Michał Pluciński
SPIS TREŚCI
Wstęp.
XXV-LECIE SEJMIKÓW MORSKICH
FRANCISZEK GRONOWSKI - Sejmiki Morskie - geneza, cele, rzeczywistość
REGION BAŁTYCKI W GLOBALNYM OTOCZENIU
ANDRZEJS. GRZELAKOWSKI - Region Morza Bałtyckiego - strategie rozwoju
LEONARD ŁUKASZUK - Regionalizm bałtycki w szerszej perspektywie otoczenia międzynarodowego
MACIEJ MATCZAK - Gospodarka, handel i transport bałtycki w pierwszej dekadzie XXI wieku
KONRAD MISZTAL - Zrównoważony rozwój Europy Bałtyckiej
TADEUSZ PALMOWSKI - Koncepcja Europy Bałtyckiej w twórczości naukowej i publicystycznej profesora Jerzego Zaleskiego
ADAM PRZYBYŁOWSKI - Wpływ UE na spójność Regionu Morza Bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji transportowych w Polsce
DARIUSZ WALDZIŃSKI - Znaczenie relacji między naturą i kulturą w rozwoju Europy Bałtyckiej
JACEK ZAUCHA - Od strategii VASAB do strategii Unii Europejskiej dla Regionu Bałtyckiego
ŚRODKOWOEUROPEJSKI KORYTARZ TRANSPORTOWY JAKO OŚ TRANSPORTOWA ŁĄCZĄCA REGION
BAŁTYCKI ZE ŚRODKOWĄ I POŁUDNIOWĄ EUROPĄ
MAREK GRZYBOWSKI - Udział portów zachodniopomorskich w koncepcji autostrad morskich
IZABELA JABŁONOWSKA, IZABELA KOTÓWSKA - Konkurencyjność połączenia promowego Swinoujście-Ystad w aspekcie utworzenia autostrady morskiej
IZABELA KOTOWSKA - Nowe koncepcje autostrad morskich w ramach środkowoeuropejskiego korytarza transportowego
MARTA MAŃKOWSKA - Możliwości obsługi wybranych grup ładunkowych w porcie morskim Police
ANDRZEJ MONTWIŁŁ - Wybrane aspekty segmentacji strategicznej sfery eksploatacji polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w kontekście kreowania lądowo-morskich łańcuchów transportowych
MICHAŁ PLUCIŃSKI - Znaczenie współdziałania w funkcjonowaniu współczesnych portów morskich. Przykład największych portów Pomorza Zachodniego
ILONA URBANYI-POPIOŁEK - Polskie porty w koncepcji autostrad morskich
KRZYSZTOF WOŚ - Możliwości zwiększenia gospodarczego wykorzystania rzeki Odry na przykładzie granicznego i dolnego odcinka
JERZY WRONKA - Korytarze transportowe w świetle nowych koncepcji Komisji Europejskiej
PIERWSZY BAŁTYCKI TERMINAL LNG W ŚWINOUJŚCIU JAKO ELEMENT SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO UE
PIOTR CICHOCKI - Gestia transportowa w dostawach LNG z punktu widzenia armatora morskiego
STANISŁAW GUCMA - Budowa terminalu LNG w Świnoujściu. Ocena dotychczasowych działań
WYBRANE PROBLEMY POLSKIEJ GOSPODARKI MORSKIEJ W KONTEKŚCIE BAŁTYCKIM
AGNIESZKA MALKOWSKA - Droga ku zrównoważonemu rybołówstwu Morza Bałtyckiego na przykładzie Polski
MAGDALENA KAUP - Wielozadaniowe statki rybackie sposobem podwyższenia konkurencyjności polskiego sektora rybołówstwa
EWA HĄCIA - Programy europejskie jako czynnik rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego
URSZULA KOWALCZYK - Strategie rozwoju małych portów i przystani morskich w świetle polityki transportowej UE i strategii dla Morza Bałtyckiego
Kod wydawnictwa: 1640-6818-589
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.