Dodano produkt do koszyka

Promocja

EKONOMICZNO-PRAWNE ASPEKTY STOSOWANIA NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W ZAKRESIE OZNACZEŃ WPROWADZAJĄCYCH W BŁĄD

EKONOMICZNO-PRAWNE ASPEKTY STOSOWANIA NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W ZAKRESIE OZNACZEŃ WPROWADZAJĄCYCH W BŁĄD

PAULINA NOGAL-MEGIER

Wydawnictwo: UNIWERSYTET GDAŃSKI

Cena: 34.90 zł 31.41 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8206-142-0

268 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021

Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd polega na wdzieraniu się w cudzy, ugruntowany już krąg klientów, przy wykorzystaniu renomy wypracowanej przez innego przedsiębiorcę. Z przeprowadzonych badań wynika, że stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd przez nieuczciwych konkurentów staje się korzystnym sposobem na wypracowanie nienależnego zysku.

Na podstawie analizy danych z lat 2006-2016 uzyskanych z sądów okręgowych w Polsce oraz szczegółowych badań aktowych, na wybranych przykładach, wskazano opłacalność stosowania czynu nieuczciwej konkurencji (jakim jest stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd), a także mankamenty postępowań sądowych czy też wydawanie różnych orzeczeń dla tych samych stanów faktycznych. Z danych udostępnionych przez sądy okręgowe w Polsce wyłania się rzeczywisty obraz przestrzegania prawa konkurencji. Analiza badanego zjawiska wskazuje na to, że przedsiębiorcy, których oznaczenia, a w szczególności znak towarowy, firma lub jej część, zostały bezprawnie wykorzystane na rynku przez innego przedsiębiorcę w celu promowania własnych produktów, znajdują się w znacznie gorszej sytuacji niż naruszyciel

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Uczciwa i nieuczciwa konkurencja na rynku
1.1. Wolność gospodarcza a konkurencja
1.2. Konkurencja w teorii ekonomii
1.3. Podstawowe założenia efektywnego funkcjonowania rynku
1.4. Zmiany popytu i podaży pod wpływem działań nieuczciwych
przedsiębiorców
1.5. Podstawowe założenia teorii wyboru konsumenta
1.6. Nieuczciwa konkurencja na rynku konkurencji niedoskonałej
Podsumowanie

2. Geneza i formy ochrony konkurencji oraz oznaczeń występujących
na rynku
2.1. Początkowe formy kształtowania stosunków konkurencyjnych
2.2. Dobre obyczaje kupieckie jako narzędzie ochrony uczciwej
konkurencji
2.2.1. Znaczenie klauzuli generalnej w porządku prawnym
2.2.2. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich - wykładnia i zastosowanie
2.2.3. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich w polskim porządku prawnym
2.3. Ochrona konkurencji w Polsce
2.4. Prawna ochrona oznaczeń handlowych
2.4.1. Regulacje międzynarodowe w zakresie ochrony oznaczeń
2.4.2. Ochrona oznaczeń w Stanach Zjednoczonych
2.4.3. Ochrona oznaczeń w Unii Europejskiej
Podsumowanie

3. Istota czynu nieuczciwej konkurencji - przesłanki warunkujące
uznanie działania za nieuczciwe
3.1. Status przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa - płaszczyzna
podmiotowa czynu nieuczciwej konkurencji
3.2. Rynek właściwy i stosunek konkurencji
3.3. Naruszenie interesu publicznego oraz interesu przedsiębiorcy
3.4. Czyn nieuczciwej konkurencji - płaszczyzna przedmiotowa
3.5. Czynniki sprzyjające popełnianiu czynów niedozwolonych
Podsumowanie

4. Polskie rozwiązania prawne w zakresie oznaczeń wprowadzających
w błąd
4.1. Historyczny rozwój polskich regulacji prawnych w zakresie przeciwdziałania stosowaniu oznaczeń wprowadzających w błąd
4.2. Firma jako podstawowe oznaczenie przedsiębiorcy w obrocie
gospodarczym
4.3. Istota i znaczenie znaku towarowego
4.4. Inne oznaczenia przedsiębiorstwa
4.5. Znaczenie marki w obrocie gospodarczym
4.6. Ocena podobieństwa i renomy oznaczeń jako kryterium wprowadzania w błąd
4.7. Roszczenia przysługujące za naruszenie oznaczeń w polskim
porządku prawnym
4.7.1. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do firmy
4.7.2. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do znaku
towarowego
Podsumowanie

5. Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd w świetle badań aktowych
5.1. Zakres podmiotowy próby badawczej
5.2. Zakres przedmiotowy próby badawczej i sposób generowania informacji przez sądy
5.3. Analiza spraw z Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Okręgowego w Gdańsku
5.4. Szczegółowe badania aktowe - analiza spraw
5.4.1. Żubrówka - uwzględnienie roszczenia w całości
5.4.2. Marco - nakazanie zaniechania naruszeń i częściowe
uwzględnienie roszczenia pieniężnego
5.4.3. Securitas - nieuzasadnione nieuwzględnienie roszczenia
5.4.4. Lotos I i Lotos II - różne rozstrzygnięcia przy tych samych
okolicznościach
5.4.5. Hasbro - nieuzasadnione zasądzenie roszczenia
sna rzecz powoda
5.4.6. Nivea - nieuzasadnione roszczenie powoda
Podsumowanie

Wnioski końcowe
Wykaz źródeł i opracowań
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik

Kod wydawnictwa: 978-83-8206-142-0

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl