EDUKACJA OBYWATELSKA A PRAWO DO NAUKI. ZBIEŻNOŚCI I NAPIĘCIA
ŁUKASZ MIROCHA
Wydawnictwo: INSTYTUT WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI
Cena: 36.90 zł
33.21 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-66344-47-1
259 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2020
Kategorię obywatelstwa można uznać za uniwersalistyczną - odnosi się ona do każdej demokracji. Oczywiście modele obywatelstwa (odpowiedź na pytanie, jakie powinno być obywatelstwo, nie zaś czym jest) mogą się od siebie różnić. To samo dotyczy obywatelskości - katalog postaw czy cnót uważanych za wartościowe jest zmienny, na tej płaszczyźnie panuje partykularyzm. [...]
Oś kontrowersji wokół odpowiedzi na pytanie, przez kogo powinna być prowadzona edukacja obywatelska, rozciąga się między wskazaniem szkoły jako podmiotu odpowiedzialnego a instytucji społeczeństwa obywatelskiego jako predestynowanych do tego z racji bycia żywą ilustracją "demokracji w działaniu". Dyskusja dotyczy raczej tego, w jakich proporcjach szkoła i instytucje społeczeństwa obywatelskiego powinny brać udział w kształtowaniu obywatelstwa (albo faktycznie wywierają edukacyjny wpływ); nie chodzi o wyeliminowanie którejkolwiek instytucji z wpływu na rozwój postaw obywatelskich czy świadomości obywatelskiej.
fragment wprowadzenia
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. Wprowadzenie. O celowym kształtowaniu obywatelstwa
1. Obywatelstwo i obywatelskość
2. Co to jest edukacja obywatelska?
3. Główne spory w dyskursie o edukacji obywatelskiej.
Perspektywa wewnętrzna
CZĘŚĆ I. GŁÓWNE SPORY W DYSKURSIE O EDUKACJI
OBYWATELSKIEJ. PERSPEKTYWA ZEWNĘTRZNA
II. Konsekwencje sporu liberalizm vs komunitaryzm na płaszczyźnie wychowania
1. Dwie a może trzy wizje obywatelstwa?
2. Edukacja w ujęciu liberałów i republikanów
3. Co poza edukacją prawną?
Rola etyki cnót w edukacji obywatelskiej
III. Agora vs rynek
1. "Wartości" neoliberalne
2. Organizacje pozarządowe inkubatorem cnót?
3. Konsument wrogiem obywatela
4. Konkluzje. Deliberacja - sposób rozstrzygnięcia sporu?
IV. Edukacja obywatelska między nowoczesnością
a ponowoczesnością
1. Modernizm a edukacja obywatelska
2. Myśl postmodernistyczna a edukacja obywatelska
3. Społeczeństwo doby ponowoczesnej a obywatelstwo
4. Konkluzje
V. Co może dać edukacji obywatelskiej postmodernizm? Przypadek feminizmu
1. Myśl postmodernistyczna a feminizm
2. Feminizm a edukacja
3. Etyka troski
4. Podział na prywatne/publiczne
5. Konkluzje
VI. Podsumowanie Części I.
Retransmisja - emancypacja - zmiana społeczna
CZĘŚĆ II. PRAWO DO NAUKI
VII. Krótka historia powszechnej edukacji i obowiązku szkolnego oraz uzasadnienie ich wprowadzenia
1. Starożytne antycypacje
2. Konfesyjne początki nowożytnego szkolnictwa
3. Konsekwencje Oświecenia - urbanizacja
i industrializacja - narodziny nacjonalizmów
3.1. Francja
3.2. Prusy
3.3. Anglia
3.4. Stany Zjednoczone
4. Uzasadnienia i krytyka powszechnego i obowiązkowego szkolnictwa
VIII. Prawo do nauki. Uwagi wprowadzające i regulacje wybranych państw
1. Uwagi wprowadzające
2. Prawo do nauki w Polsce
3. Prawo do nauki w innych wybranych państwach
3.1. Francja
3.2. Niemcy
3.3. Anglia
3.4. Stany Zjednoczone
IX. Prawo do nauki w uniwersalnym systemie ochrony praw człowieka
1. Przed przyjęciem Międzynarodowych paktów
praw człowieka
2. Międzynarodowe pakty praw człowieka a prawo do nauki
3. Konwencja o prawach dziecka
4. Współczesne tendencje i problemy w ochronie prawa do nauki
4.1. Schemat "4A"
4.2. Edukacja inkluzywna
4.3. Ewolucja w kierunku non-rights-based approach?
X. Prawo do nauki w europejskim systemie ochrony praw człowieka
1. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Organizacja szkolnictwa
1.3. Kształcenie a religia
1.4. Nauczanie patriotyczne i zapobieganie bałkanizacji
1.5. Dyskryminacja w edukacji
2. Europejska karta społeczna
3. Edukacja w dokumentach soft-law Rady Europy
4. Gwarancje prawa do nauki w prawie Unii Europejskiej
Zakończenie. Związki między edukacją obywatelską a prawem do nauki
1. Związki genetyczne
2. Związki merytoryczne
2.1. Zakres regulacji prawa do nauki
a płaszczyzny edukacji obywatelskiej
2.2. Treść: zbieżności i napięcia
3. De lege ferenda. W stronę prawa do wychowania?
Literatura
Summary
Kod wydawnictwa: 978-83-66344-47-1
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.