EDUKACJA AMERYKAŃSKA DROGI I BEZDROŻA
IMELDA CHŁODNA
Wydawnictwo: KUL
Cena: 25.10 zł
22.59 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-7363-733-7
225 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2008
fragment ze wstępu
Przyzwyczajeni jesteśmy do wizerunku Stanów Zjednoczonych jako największej potęgi współczesnego świata. Przemawia za tym nie tylko wysoko rozwinięta amerykańska technologia, zakrojony na szeroką skalę rozwój specjalistycznych badań naukowych, powszechny dobrobyt, demokracja, wolność, kulturowy pluralizm, ale również tak charakterystyczne dla tego kraju dążenie do ciągłego udoskonalania wszelkich instytucji, do wprowadzania zmian, które ułatwią życie zwykłym obywatelom, a specjalistom dadzą możliwość jeszcze lepszych osiągnięć.A jednak ów "amerykański raj na ziemi" nie spotyka się w samych Stanach Zjednoczonych z bezkrytycznym uznaniem, zwłaszcza wśród humanistów, ale także wśród rodziców, którzy mają bardzo konkretny dylemat: do jakiej szkoły wysłać swoje dziecko? Zdarza się, i to wcale nierzadko, że dzieci w ogóle nie idą do szkoły, lecz są nauczane w domu. Dlatego pojawia się uzasadnione pytanie: czy owo przodownictwo dotyczy wszystkich sfer życia? Czy rozwój specjalistycznych dziedzin wiedzy nie odbywa się kosztem nauk humanistycznych, zubażając przez to duchową sferę ludzkiego życia? Czy mit Ameryki da się jeszcze utrzymać?Okazuje się, że postęp, tak wyraźnie zauważalny w dziedzinie techniki czy ekonomii, nie idzie w parze z poziomem kultury, a zwłaszcza edukacji. Przejawia się to zarówno w samej nauce, jak również w sferze wychowania. Zwłaszcza na uniwersytetach obserwujemy zanik ich podstawowej funkcji, jaką jest poszukiwanie i przekazywanie prawdy.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Wprowadzenie
1. Od Akademii Platona do powstania uniwersytetu
2. Od powstania uniwersytetu do przełomu oświeceniowego
Rozdział I. Historia i struktura uniwersytetu amerykańskiego
1. Protestanckie początki amerykańskiego szkolnictwa wyższego
2. Edukacja wobec rewolucji przemysłowej - przełom XIX i XX wieku
3. Uniwersytety w okresie przemian społeczno-gospodarczych
4. Uniwersytety po II wojnie światowej
5. Współczesne zasady organizacji i metody pracy uniwersytetów
Rozdział II. Kryzys edukacji i jego przejawy
1. Co to jest kryzys
2. Kryzys nauki i jej organizacji
3. Kryzys wychowania i kultury
Rozdział III. Kulturowe przyczyny kryzysu
1. Przyczyny polityczne
a) Odejście od założeń Deklaracji Niepodległości
b) Pułapki demokracji
2. Przyczyny ideologiczne
a) Rewolucja kulturalna 1968 roku
b) Uniwersytety po rewolucji
3. Przyczyny moralno-religijne
a) Ateizm i sekularyzacja
b) Upadek tradycyjnego modelu rodziny
c) Relatywizm w miejsce obiektywnego systemu wartości
Rozdział IV. Filozoficzne przyczyny kryzysu
1. Filozofia oświecenia i jej przeciwnicy
2. Myśl niemiecka
Rozdział V. Propozycje uzdrowienia systemu edukacji
1. Liberał Education (edukacja liberalna)
2. Inicjatorzy programu "Great Books" ("Wielkich Ksiąg")
3. Współczesne uniwersytety amerykańskie wobec idei "Wielkich Ksiąg"
4. Home Schooling (nauczanie domowe)
Zakończenie
Appendix
The Great Books of Western Ciuilization ("Wielkie dzieła zachodniej cywilizacji")
The 102 Ideas (102 Idee)
Bibliografia
Summary
Indeks osobowy
[Recenzja prof. Petera A. Redpatha]
Kod wydawnictwa: 978-83-7363-733-7
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.