DYSFUNKCJONALNOŚĆ LOKALNEGO SPOŁECZEŃSTWA WYCHOWUJĄCEGO
MARIA DĄBROWSKA-BĄK, KATARZYNA PAWEŁEK
Wydawnictwo: UNIWERSYTET ADAMA MICKIEWICZA
Cena: 29.90 zł
26.91 zł brutto
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-232-2546-1
187 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2013
Książka poświęcona jest złożonym problemom funkcjonowania społeczności lokalnej w aspekcie jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej, na przykładzie powiatu goleniowskiego (Zachodniopomorskie). Układ pracy pozwala jednocześnie na porównanie wywodów autorek z ilustrującymi je zbiorami danych. Publikacja jest w pewnym sensie ewenementem pisarstwa pedagogicznego, gdyż zazwyczaj współczesna polska twórczość naukowa poświęcona jest globalnym problemom i zjawiskom społecznym, tracąc w ten sposób z pola widzenia lokalne różnice, które jednak właśnie w kontekście globalizacji nabierają szczególnego znaczenia. Książka wzbogaci polski rynek publikacji pedagogicznych, szczególnie w zakresie ukazywania znaczenia lokalnych środowisk społecznych w kreowaniu i realizowaniu funkcji wychowawczo-profilaktycznych. Takich bowiem publikacji brakuje w polskiej, pedagogicznej rzeczywistości księgarskiej.
SPIS TREŚCI
Wstęp Od autorek
Rozdział I. Społeczeństwo wychowujące i jego dysfunkcje - założeniateoretyczno-metodologiczne 1. Kryzys społeczeństwa wychowującego - w poszukiwaniu adekwatnej teorii 2. Uwarunkowania dewiacyjności młodego pokolenia - krótki przegląd 3. Teoria społeczeństwa wychowującego Floriana Znanieckiego 4. Rodzina jako wiodąca instytucja wychowania naturalnego 5. Szkoła jako wiodąca instytucja wychowania bezpośredniego 6. Społeczne warunki wychowania - problem dezorganizacji 7. Podstawowy problem, metoda i organizacja badań
Rozdział II. Warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjnejako płaszczyzna funkcjonowania społeczeństwa wychowującego 1. Charakterystyka społeczno-ekologiczna powiatu goleniowskiego 1.1. Warunki urbanistyczno-przestrzenne i rozmieszczenie instytucji 1.2. Struktura społeczno-demograficzna 2. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle statystyk 3. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle badań sondażowych 3.1. Przejawy demoralizacji gimnazjalistów aktualizujące się w szkole(badania self-reporl) 3.1.1. Agresja 3.1.2. Kontakt ze środkami odurzającymi 3.1.3. Kradzież 3.1.4. Niszczenie mienia i wandalizm 3.1.5. Inne zachowania 3.2. Środowisko wychowawcze szkoły w świadomości uczniów3.3. Zjawiska dewiacyjne w opinii przedstawicieli instytucji i mieszkańców 3.3.1. Doświadczenia przedstawicieli instytucji i podsądnychw zakresie bycia ofiarą zjawiska negatywnego 3.3.2. Ocena działań organizacji w powiecie goleniowskimprzez przedstawicieli instytucji i młodzież z pola demoralizacjizaktualizowanej 3.3.3. Problemy i instytucje w opinii mieszkańców powiatu goleniowskiego
Rozdział III. Środowisko wychowawcze nieletnich funkcjonujących w poludemoralizacji zaktualizowanej Uwagi wstępne 1. Prezentacja badanych grup - interwencja i czyny naganne 2. Typologia badanych grup a uwarunkowania rodzinne i szkolne 2.1. Uwarunkowania rodzinne - struktura, środki utrzymania, dewiacje 2.1.1. Charakterystyka grupy A 2.1.2. Charakterystyka grupy B 2.1.3. Charakterystyka grupy C 2.2. Uwarunkowania szkolne - bezpośrednie i pośrednie blokady socjalizacji 2.2.1. Charakterystyka grupy A 2.2.2. Charakterystyka grupy B 2.2.3. Charakterystyka grupy C 2.3. Profile dewiacyjne nieletnich
Rozdział IV. Działania naprawcze podejmowane w środowisku1. Instytucje wspomagające środowisko wychowawcze badanych grup 2. Interwencje podejmowane w środowisku wychowawczym badanych grup 3. Rzeczywistość wychowawcza w świadomości kuratorów i ich podopiecznych
Rozdział V. Dysfunkcje społeczeństwa wychowującego a profile dewiacyjne młodych - próba syntezy 1. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego na poziomie ogólnym -warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjne 2. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego odzwierciedlający sięw życiu podsądnych - wybrane elementy sieci instytucji wychowania naturalnego,bezpośredniego i pośredniego 2.1. Profile dewiacyjne młodych 2.1.1. Zróżnicowanie grup w kontekście czynów 2.1.2. Rodzina 2.1.3. Szkoła 2.2. Działania społeczeństwa wychowującego w kontekście profili grupdewiacyjnych 2.2.1. Luzacy a działania społeczeństwa wychowującego 2.2.2. Pragmatyczni blaukowicze a działania społeczeństwa wychowującego .2.2.3. Impulsywni kolesie a działania społeczeństwa wychowującego Rozdział VI. Kierunki działań dla polityki społecznej1. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie ogólnym 2. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie jednostkowym 2.1. Podsądni a rodzina 2.2. Podsądni a szkoła 2.3. Podsądni a kurator 3. Społeczeństwo naprawdę wychowujące Bibliografia Dysfunctionality of the Local Educational Environment. Summary
Kod wydawnictwa: 978-83-232-2546-1
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.