Dodano produkt do koszyka

NOWOŚĆ Promocja

DOGMATYKA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO. BILANS ROZWOJU, REFORMY I PRZYSZŁYCH ZADAŃ

DOGMATYKA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO. BILANS ROZWOJU, REFORMY I PRZYSZŁYCH ZADAŃ

EBERHARD SCHMIDT-ABMANN

Producent: WOLTERS KLUWER

Cena: 99.00 zł 89.10 brutto

Koszty dostawy:
  • Poczta Polska - pobranie 15.50 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.00 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 22.00 zł brutto
  • Kurier GLS - pobranie 21.00 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 11.50 zł brutto
  • Odbiór osobisty 0.00 zł brutto
  • Kurier GLS - przedpłata 21.00 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 8.99 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8286-384-0

282 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2022

Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aámanna - ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego - pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.

Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.

Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.

Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Słowo wstępne do wydania polskiego

Wprowadzenie

Część pierwsza
Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe

A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego
B. Reformowanie struktury dogmatyki
I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym:
"obszary referencyjne"
II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne
1. Tradycyjna "metoda prawnicza"
2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania
III. Założenia wstępne i idee wiodące
C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania
I. Perspektywa nauki sterowania
1. Koncepcja analityczna
2. Związki i wzajemne oddziaływania
II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej
1. Praktyka prawnicza a nauka prawa
2. Pojęcia pomostowe
III. Nowa rola komparatystyki prawniczej
1. Praktyczne zadania dogmatyczne
2. Perspektywa problemowa: "wspólne pozyskiwanie wiedzy"

Część druga
Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki prawa administracyjnego:
źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna

Rozdział 1
Nauka o źródłach prawa
A. Zadania nauki o źródłach prawa
I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa
1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej
2. Analiza krytyczna
II. Nauka o źródłach prawa jako "strukturze policentrycznej"
1. Różnorodność typów, reżimów i warstw
2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji
3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności - problemy
B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa
I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar
1. Skutki sterujące różnych typów normowania
2. Określoność i otwartość ustawy
II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji
1. Umowy międzynarodowe
2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego
III. Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów
1. Znaczenie w prawie niemieckim
2. Znaczenie w prawie unijnym
3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa
IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym
1. Formy występujące w praktyce
2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym
C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii
I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne
II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich
1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania
2. Granice uwspólnotowienia prawa

Rozdział 2
Nauka o formach: formy prawne, formy działania i formy oddziaływania
A. Formy prawne: stan obecny i zmiany
I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego
1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania
w wielu obszarach
2. Stabilizacja i elastyczność
II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych
administracji publicznej
1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji
2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego
B. Formy działania - o dogmatyce działania administracji
bez formy prawnej
I. Normalność działania administracji bez formy prawnej
II. Zarys dogmatyki
1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji
2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: "nieformalne działanie administracji"
III. Funkcje porządkujące form działania
C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy
I. Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami
[administracyjnymi]
1. eguły dotyczące związków między instrumentami
[administracyjnymi]
2. "Uznanie co do opcji"
II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym
1. Transnarodowe akty administracyjne
2. "Zaufanie międzyadministracyjne"

Rozdział 3
Ochrona prawna
A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań
I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności - spójność ochrony prawnej
II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej
1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG
2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym
III. Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej
1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE)
2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa
3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE
4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego
IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie międzynarodowym
1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP
2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane
B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej
I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi
1. Rola prawa podmiotowego
2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka
3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: "dobro wspólne w procesie"
II. Intensywność kontroli sądowej
1. Kryteria prawne i inne "koordynaty normatywne"
2. Kontrola wedle kryterium prawa
3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej
III. Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem
1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego
2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania
C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy
ochrony prawnej
I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące
1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej
2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych
3. Konkurencje ochrony prawnej oraz "konflikty jurysdykcji"
II. Komplementarne formy ochrony
1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa
2. Formy komplementarne
III. Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji:
zarys problemu

Część trzecia
Ustrojowe prawo administracyjne - między jednością, różnorodnością
a ideą związku

Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci
A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody
I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego
1. Podstawy kształtowania politycznego
2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer)
II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego
1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym
2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance
B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa
administracyjnego
I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji
II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji
1. Złożony charakter stawianych kwestii
2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja
3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym
4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE
III. Problemy legitymizacyjne agencji
1. Agencje administracji własnej UE
2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich
3. Ogólne kwestie regulacyjne
C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego
prawa administracyjnego
I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne
1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie
2. Demokratyczna otwartość
II. Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania
1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca
2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym
3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju
III. Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego
1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice
2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice

Krótkie uwagi końcowe

Literatura

Glosariusz

Kod producenta: 978-83-8286-384-0

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

 

Tel. 22 822 90 41

www.ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.