Dodano produkt do koszyka

Promocja

DEKONCENTRACJA TERYTORIALNA ADMINISTRACJI JAKO ZASADA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO WE FRANCJI

DEKONCENTRACJA TERYTORIALNA ADMINISTRACJI JAKO ZASADA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO WE FRANCJI

JAN JEŻEWSKI

Wydawnictwo: KOLONIA LIMITED

Cena: 57.70 zł 51.93 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 83-88166-77-8

236 stron
format: B5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2004

WSTĘP

Badanie prawa oraz instytucji ustrojowych innych państw (nawet tylko państw europejskich) bywa ryzykowne - a zarazem jest konieczne. Trudności i zagrożenia ukazywane w literaturze komparatystycznej (dotyczącej zresztą głównie badania prawa) wynikają przede wszystkim ze skomplikowania uwarunkowań kulturowych i historycznych będących podstawą zrozumienia treści, funkcji i wartości obcych zjawisk prawnych i ustrojowych. Łatwo tu o zbyt pośpieszne zapożyczenia, uproszczone tezy prowadzące do mniejszych lub większych nieporozumień. Ta przyczyna uzasadnionej rezerwy wobec takich badań bywa niekiedy wzmacniania innym poglądem - iż własne prawo i urządzenia ustrojowe będące dziedzictwem pokoleń i wyrazem odrębności kulturowej są nośnikiem podstawowych dla społeczeństwa wartości i jednym z warunków jego obecnej i przyszłej integralności. Te zaś nie wymagają konfrontacji z obcymi doświadczeniami, które, jeśli nawet są doskonałe, mogą tylko zmącić obraz tego, co jest dobrze znane, sprawdzone i przewidywalne.Jednocześnie jednak właśnie racje historyczne mogą uświadamiać nie tylko konieczność otwarcia perspektywy poznawczej na ustroje innych państw ale także to, że w różnych okresach i okolicznościach i w różnym zakresie ustroje te wywierały wyraźny wpływ na instytucje rodzime, że są one w jakiejś części produktem ewolucji ustrojowej państw uwikłanych w przeszłości rozlicznymi więzami zależności lub współdziałania. Mówiąc inaczej - są produktem historycznych doświadczeń, które stworzyły to, co komparatyści nazywają rodziną lub systemem prawa. W sposób szczególny spostrzeżenie to odnosi się do Polski. "Polska jest miejscem przeciągów historycznych, to historia zrobiła z nas komparatystów" mówił przed wielu laty komparatysta par excellence Profesor Franciszek Longchamps. Już wtedy, w niezbyt sprzyjających warunkach podziałów politycznych,szeroko uświadamiano sobie potrzebę badań zagranicznego prawa i ustrojów- powstawały prace, stosunkowo liczne, które do dziś służą odzyskiwaniu Europy - nie tylko w badaniach lecz także w potocznym myśleniu.Obecnie potrzeba badań tego rodzaju jest zwielokrotniona. Wynika nie tylko z przyczyny wspomnianej wyżej: wspólnych korzeni, historycznych wpływów i przejmowania wzorów rozwiązań instytucjonalnych. Również w znacznej mierze jest konsekwencją reform ustrojowych podejmowanych w Polsce, a także w innych krajach. Doświadczenia zagraniczne mogą być jednym z impulsów opracowania koncepcji reformy- niemal zawsze są punktem odniesienia dla oceny jej założeń, kompletności, przewidywanych efektów. W tej dziedzinie trudno byłoby bowiem wskazać inne, równie sprawdzone mierniki. Trzecią wreszcie przyczyną jest coraz szersze, zinstytucjonalizowane współdziałanie państw europejskich: jego oczywistym warunkiem jest dobra znajomość prawa i ustroju państw partnerskich.Jednym z elementów tej ogólnie zakreślonej płaszczyzny jest badanie ustrojów administracji publicznej państw europejskich. Ustrój administracji francuskiej zajmuje wśród nich miejsce szczególne. Złożone przyczyny historyczne sprawiły, że w opracowaniach porównawczych (określanych od niedawna jako administracja porównawcza) pisze się o francuskim modelu administracji publicznej i jego wyraźnym wpływie na ustrój administracji tych kontynentalnych państw europejskich, które znalazły się w sferze dominacji politycznej I Cesarstwa2. Co ciekawe, zarazem (głównie w literaturze francuskiej) podkreśla się trwałą odrębność rozwiązań francuskich, ów "francuski wyjątek" (l‘-exception francaise) wśród krajów Unii Europejskiej, w czym można dostrzec przywiązanie do podstawowych wartości i własnej tradycji ustrojowej (a może też przekonanie o ich wyższości).W ogólnym ujęciu do kluczowych elementów współczesnego modelu francuskiego można zaliczyć:strukturę administracji terytorialnej - z trzema poziomami terytorialnymi administracji zdecentralizowanej jednolicie wprowadzonymi na obszarze całego kraju oraz z usytuowaną na dwóch poziomach scentralizowaną i zdekoncentrowaną administracją państwa {Vadministrationd‘-Etat),koncepcję i strukturę prawa administracyjnego, jako prawa powszechnego administracji (regime administratif),strukturę służby cywilnej, ujętej w korpusy .Mimo wielu surowych, krytycznych ocen administracji francuskiej, m.in. deformacji w jej praktycznym działaniu i niepowodzenia niektórych reform, dla obserwatora z zewnątrz pozostaje ona swoistym laboratorium tworzenia i wdrażania koncepcji strukturalnych czytelnych i konsekwentnych, właśnie modelowych. Wraz z narosłą wokół nich pragmatyczną, obszerną refleksją doktryny, wyprzedzają one niekiedy doświadczenia innych krajów, stanowiąc impuls do szukania nowych lub rewizji istniejących rozwiązań. Do takich koncepcji można zaliczyć terytorialną dekoncentrację francuskiej administracji państwowej, która jest przedmiotem tej pracy.

SPIS TREŚCI

Wstęp

Część I ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE

Rozdział I. Przedmiot pracy
Zjawisko
Składniki zjawiska
Badanie zagranicznej instytucji ustrojowej
Układ pracy
Kwestie pojęciowe
Materiał

Rozdział II. Dekoncentracja terytorialna jako konstrukcja ustrojowego prawa administracyjnego
1.Podstawy wyodrębnienia i cechy prawa ustrojowego
Główne cechy prawa ustrojowego
2.Pojęcie dekoncentracji administracji w nauce prawa administracyjnego w Polsce
Okres klasyczny - filiacje pojęciowe
Jedność w różnorodności - teoretyczne określenia dekoncentracji
administracji
Uwaga końcowa

Część II
TEORETYCZNE ASPEKTY PRAWNEJ KONSTRUKCJI TERYTORIALNEJ DEKONCENTRACJI ADMINISTRACJI W NAUCE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO WE FRANCJI

Rozdział III. Geneza
Zjawisko bez nazwy
Odkrycie

Rozdział IV. Konceptualizacja
Uwagi wstępne
U progu nowej epoki - koncepcja R. Bonnarda
Normatywizm Ch. Eisenmanna
Decentralizacja - dekoncentracja: teoria wobec praktyki

Rozdział V. Konstrukcja
1. Władza hierarchiczna
Narodziny mitu
Teorie i relatywizacje
Teoria Ch. Eisenmanna
środki prawne wykonywania
"Papierowy tygrys"
2. Kompetencje
Uwagi wstępne
Władza dyskrecjonalna
Delegacja kompetencji
Akty wewnętrzne administracji - kryzys idei i formy
3. Uwaga końcowa

Rozdział VI. Sposoby rozumienia zasad prawa
administracyjnego w nauce francuskiej

Część III
PRAWNA REGULACJA TERYTORIALNEJ DEKONCENTRACJI ADMINISTRACJI WE FRANCJI

Rozdział VII. Dekoncentracja terytorialna jako substytut
decentralizacji
Dziedzictwo
Substytut
Okres stagnacji
Reforma z 1964 r

Rozdział VIII. Dekoncentracja terytorialna jako dopełnienie
decentralizacji
Nowa perspektywa
Dekoncentracja wspomagająca

Rozdział IX. Dekoncentracja terytorialna jako
zasada prawa
Główne idee
Dekoncentracja - zasadą prawa powszechnego
Mechanizm
Uwaga końcowa - w stronę państwa terytorialnego?

Wykaz literatury

Kod wydawnictwa: 83-88166-77-8

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl