Dodano produkt do koszyka

Promocja

CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNY W BIBLIOTECE PUBLICZNEJ

CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNY W BIBLIOTECE PUBLICZNEJ

MAŁGORZATA FEDOROWICZ

Wydawnictwo: UMK

Cena: 62.90 zł 56.61 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-231-2472-6

345 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2010

W wielu krajach, w tym również w Polsce, ludzie dotknięci różnego rodzaju niepełnosprawnościami nie mogą w pełni korzystać z możliwości, jakie są dostępne społeczeństwu informacyjnemu. W procesie włączania niepełnosprawnych w ramy tego społeczeństwa istotną rolę odgrywają biblioteki, zwłaszcza biblioteki publiczne, które powinny być odpowiednio przygotowane do obsługi tej kategorii użytkowników, tym bardziej że ich liczba na całym świecie rośnie, a co za tym idzie - wzrasta również liczba osób wykluczonych ze świata informacji.W naszym kraju, mimo pewnych postępów w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych, biblioteki nie zawsze potrafią zapewnić im właściwą obsługę, a przy tym sami bibliotekarze są wobec nich czasami bezradni, ponieważ - z jednej strony - nie znają wielu sprawdzonych w innych krajach rozwiązań, z drugiej zaś - brakuje im informacji na temat standardów, wypracowanych w tym zakresie na gruncie międzynarodowym. Pewnym uzupełnieniem tych luk może stać się niniejsza praca.

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział 1. Początki i rozwój obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych w Polsce - ich źródła i determinanty

1.1. Kształtowanie się podstaw bibliotekarstwa dla osób niepełnosprawnych i chorych przed drugą wojną światową
1.1.1. Pierwsze biblioteki w ośrodkach kształcenia niepełnosprawnych i w szpitalach
1.1.2. Biblioteki powszechne i wczesne koncepcje pedagogiki bibliotecznej
1.2. Nowe tendencje w działaniach na rzecz niepełnosprawnych użytkowników bibliotek
1.2.1. Biblioteki dla niewidomych
1.2.2. Biblioteki szpitalne i biblioterapia wobec obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych
1.2.3. Pedagogika biblioteczna wobec grup ze specjalnymi potrzebami
1.2.4. Idea integracji społecznej i jej wpływ na edukację i kulturę

Rozdział 2. Obsługa osób niepełnosprawnych w bibliotekach publicznych w świetle zaleceń i rozwiązań zagranicznych

2.1. Konceptualizacja
2.2. Biblioteka postulowana
2.2.1. Lokal biblioteczny wraz z jego otoczeniem i wyposażeniem
2.2.2.1. Rodzaje dokumentów
2.2.2.2. Zakresy treściowe dokumentów
2.2.2.3. Kompleksowa informacja o zbiorach
2.2.3. Technologie wspomagające
2.2.4. Usługi biblioteczne
2.2.4.1. Udostępnianie
2.2.4.2. Informowanie
2.2.4.3. Praca z użytkownikiem
2.2.5. Pracownicy

Rozdział 3. Obsługa biblioteczna klientów niepełnosprawnych w polskich bibliotekach publicznych - badania własne

3.1. Metodologia badań empirycznych
3.1.1. Przedmiot badań, problemy, hipotezy, metody i techniki badawcze
3.1.2. Teren badań, próba badawcza, organizacja i przebieg badań
3.2. Analiza i interpretacja danych empirycznych
3.2.1. Polityka biblioteczna względem osób niepełnosprawnych
3.2.2. Rozpoznanie lokalnego środowiska osób niepełnosprawnych i współpraca z nim
3.2.4. Materiały biblioteczne dla osób niepełnosprawnych
3.2.5. Wyposażenie bibliotek w sprzęt techniczny wspomagający odczytywanie tekstów
3.2.6. Biblioteki specjalistyczne obsługujące osoby niepełnosprawne
3.2.7. Usługi biblioteczne i informacyjne dla osób niepełnosprawnych
3.2.8. Pracownicy
3.2.9. Przygotowanie do obsługi niepełnosprawnych w opiniach bibliotekarzy
3.3. Wnioski

Rozdział 4. Instrumenty ocen i etapy planowania obsługi bibliotecznej i informacyjnej osób niepełnosprawnych

4.1. Bariery w dostępie do bibliotek
4.2. Narzędzia diagnostyczne dostępności biblioteki
4.2.1. Dostęp osób niepełnosprawnych do bibliotek - lista kontrolna
4.2.1.1. Dostęp fizyczny
4.2.1.1.1. Przestrzeń wokół biblioteki
4.2.1.1.2. Wejście do biblioteki
4.2.1.1.3. Dostęp do materiałów i usług
4.2.1.2. Formy przekazu informacji
4.2.1.3. Usługi i komunikacja
4.2.1.3.1. Szkolenie personelu
4.2.1.3.2. Specjalne usługi dla klientów niepełnosprawnych
4.2.1.3.3. Sposoby dostarczania informacji osobom niepełnosprawnym
4.2.1.3.4. Zasady współpracy z osobami niepełnosprawnymi i organizacjami działającymi na ich rzecz
4.3. Planowanie usług bibliotecznych dla klientów z niepełnosprawnościami - model postępowania
4.3.1. Zbieranie informacji
4.3.1.1. Działania biblioteki w zakresie obsługi użytkowników niepełnosprawnych
4.3.1.2. Dane dotyczące środowiska osób niepełnosprawnych
4.3.1.3. Badania użytkowników i nieużytkowników biblioteki
4.3.2. Wybór grupy doradców
4.3.3. Identyfi kacja problemów
4.3.4. Analiza bieżącego planu pracy biblioteki
4.3.5. Wstępne sformułowanie nowych celów i ustalenie dostępnych zasobów
4.3.6. Konkretyzacja celów i wykonawstwa
4.3.7. Opracowanie planu
4.3.8. Plan i jego promocja
4.3.9. Ocena planu

Rozdział 5. Postulowane kierunki działań

5.1. Narodowa strategia dostępności bibliotek dla osób z niepełnosprawnościami
5.2. Kooperacja bibliotek
5.3. Dostępne zasoby
5.4. Współpraca z wydawcami
5.5. Wiedza i umiejętności bibliotekarzy

Zakończenie

Załączniki

Bibliografia

Indeks rzeczowy

Wykaz tabel

People with disabilities in public libraries - summary

Kod wydawnictwa: 978-83-231-2472-6

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl