BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU I EDUKACJI wyd.2
BARBARA WOYNAROWSKA, ANNA KOWALEWSKA, ZBIGNIEW IZDEBSKI
Wydawnictwo: PWN
Cena: 109.90 zł
92.32 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 92.32 zł
- Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
- Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
- Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
- Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
- Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
- Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
- Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto
Opis
ISBN: 978-83-01-21783-9
395 stron
format: A4
oprawa: miękka
Rok wydania: 2021
Przedmowa
Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych
Barbara Woynarowska
CZĘŚĆ I
ROZWÓJ BIOLOGICZNY CZŁOWIEKA
Rozdział 1. Rozwój osobniczy człowieka - podstawowe pojęcia
Barbara Woynarowska
1.1. Sfery rozwoju i ich wzajemny związek
1.2. Etapy w rozwoju osobniczym
1.3. Dymorfizm płciowy
Rozdział 2. Rozwój fizyczny
Barbara Woynarowska
2.1. Procesy w rozwoju fizycznym
2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny
2.2.1. Genetyczne czynniki rozwoju fizycznego
2.2.2. Środowiskowe czynniki rozwoju fizycznego
2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego
2.3.1. Ocena wzrastania
2.3.2. Ocena różnicowania
2.3.3. Ocena dojrzewania
2.4. Wiek rozwojowy i tendencje przemian w rozwoju fizycznym
2.5. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży
Rozdział 3. Rozwój motoryczny
Barbara Woynarowska
3.1. Podstawowe pojęcia
3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie
3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny
3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego
3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej
Rozdział 4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz potrzeby biologiczne w poszczególnych okresach życia człowieka
Barbara Woynarowska
4.1. Okres prenatalny
4.2. Wczesne dzieciństwo
4.2.1. Okres noworodkowy
4.2.2. Okres niemowlęcy
4.2.3. Okres poniemowlęcy
4.3. Średnie i późne dzieciństwo
4.3.1. Okres przedszkolny
4.3.2. Młodszy wiek szkolny
4.4. Okres adolescencji
4.4.1. Okres dojrzewania płciowego
4.4.2. Okres młodzieńczy
4.5. Okres dorosłości
4.5.1. Wczesna i średnia dorosłość
4.5.2. Późna dorosłość - starzenie się i starość
Rozdział 5. Rozwój psychoseksualny
Zbigniew Izdebski
5.1. Podstawowe pojęcia
5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego
5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego
5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania
5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im
5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości
Rozdział 6. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się
Anna Kowalewska
6.1. Układ nerwowy
6.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego
6.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego
6.2. Narządy zmysłów
6.2.1. Zmysł dotyku, zmysł równowagi i propriocepcja
6.2.2. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój
6.2.3. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój
6.3. Fizjologiczne podłoże emocji
6.3.1. Rodzaje emocji
6.3.2. Składniki emocji
6.3.3. Przetwarzanie emocji
6.3.4. Rozwój mózgowego systemu regulacji emocji
6.4. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie
oraz zdolność do uczenia się
6.4.1. Reakcja stresowa
6.4.2. Holistyczna reakcja na stres
6.4.3. Wpływ stresu na zdrowie
6.4.4. Wpływ stresu na zdolność do uczenia się
6.5. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się
6.5.1. Rozwój i rodzaje uczenia się
6.5.2. Pamięć
6.5.3. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej
Rozdział 7. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
7.1. Żywienie - Anna Kowalewska
7.1.1. Podstawowe pojęcia
7.1.2. Regulacja pobierania pokarmu
7.1.3. Zasady racjonalnego żywienia
7.1.4. Związek między żywieniem, zdrowiem i dyspozycją do uczenia się
7.2. Aktywność fizyczna - Barbara Woynarowska
7.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia
7.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące
7.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej
7.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny i skutki
7.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku - Barbara Woynarowska
7.3.1. Rytmy biologiczne
7.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek
7.3.3. Sen
7.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi
7.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego -
Barbara Woynarowska
7.4.2. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem - Barbara Woynarowska
7.4.3. Ochrona przed hałasem - Barbara Woynarowska
7.4.4. Ochrona przed chorobami zakaźnymi - Anna Kowalewska
CZĘŚĆ II
ZDROWIE I WYBRANE PROBLEMY ZDROWOTNE DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Rozdział 1. Zdrowie i czynniki je warunkujące
Barbara Woynarowska
1.1. Definiowanie zdrowia i holistyczne podejście do zdrowia
1.2. Mierniki zdrowia i czynniki je warunkujące
1.3. Związki między zdrowiem i edukacją
Rozdział 2. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży
Barbara Woynarowska
2.1. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie
2.2. Zachowania zdrowotne młodzieży
2.3. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
Rozdział 3. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
i sposoby zapobiegania im
3.1. Wypadki i urazy - Barbara Woynarowska
3.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego - Barbara Woynarowska
3.2.1. Częstość występowania zaburzeń zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
3.2.2. Wybrane zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
3.3. Choroby przewlekłe - Barbara Woynarowska
3.4. Używanie substancji psychoaktywnych - Anna Kowalewska
Rozdział 4. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych - Barbara Woynarowska
4.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy
4.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie
4.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy
Rozdział 5. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
Barbara Woynarowska
CZĘŚĆ III
NAUCZYCIELE - ICH ZDROWIE, JEGO OCHRONA I PROMOCJA
Rozdział 1. Sytuacja demograńczno-społeczna nauczycieli w Polsce
Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska
Rozdział 2. Czynniki ryzyka dla zdrowia i czynniki chroniące w zawodzie nauczyciela
Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska
Rozdział 3. Wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego nauczycieli Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska
3.1. Zaburzenia zdrowia fizycznego nauczycieli
3.2. Kondycja psychiczna i problemy zdrowia psychicznego nauczycieli
3.3. Zespół wypalenia zawodowego
3.4. Zachowania zdrowotne nauczycieli
Rozdział 4. Działania dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli
Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska
4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli
4.2. Promocja zdrowia nauczycieli
CZĘŚĆ IV
ŚRODOWISKO I ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
Rozdział 1. Środowisko społeczne szkoły
Barbara Woynarowska
Rozdział 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły
Barbara Woynarowska
2.1. Budynek, jego pomieszczenia i teren szkoły
2.2. Warunki sanitarno-higieniczne
2.3. Mikroklimat i oświetlenie
2.4. Meble szkolne
2.5. Ograniczanie hałasu w szkole
2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami
Rozdział 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły
Barbara Woynarowska
3.1. Rozkład i organizacja lekcji
3.2. Przerwy międzylekcyjne
3.3. Żywienie w szkole
3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole
CZĘŚĆ V
PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ZDROWOTNYCH I ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH I PROMOCJA ZDROWIA W SZKOLE I PRZEDSZKOLU
Rozdział 1. Profilaktyka chorób, problemów zdrowotnych i zachowań ryzykownych dla zdrowia w szkole
Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska
1.1. Profilaktyka i jej poziomy
1.2. Działania profilaktyczne w szkole
Rozdział 2. Promocja zdrowia w szkole i przedszkolu
Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska
2.1. Koncepcja promocji zdrowia
2.2. Promocja zdrowia w szkole
2.3. Szkoła promująca zdrowie
2.3.1. Historia rozwoju szkoły promującej zdrowie w Europie i w Polsce
2.3.2. Definicja, standardy i model szkoły promującej zdrowie w Polsce
2.4. Przedszkole promujące zdrowie
2.4.1. Prace nad koncepcją przedszkola promującego zdrowie w Polsce
2.4.2. Definicja, standardy i model przedszkola promującego zdrowie w Polsce
Aneks
Słownik terminów używanych w rekomendacjach WHO
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
O Autorach
Kod wydawnictwa: 978-83-01-21783-9
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.