Dodano produkt do koszyka

Promocja

BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE. NOWA ERA W PRAWIE LOTNICZYM. ZAGADNIENIA CYWILNOPRAWNE

BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE. NOWA ERA W PRAWIE LOTNICZYM. ZAGADNIENIA CYWILNOPRAWNE

ANNA KONERT

Wydawnictwo: C.H.BECK

Cena: 189.00 zł 158.76 brutto

Koszty dostawy:
  • Paczkomaty InPost 14.99 zł brutto
  • Poczta Polska - odbiór w punkcie 9.99 zł brutto
  • Poczta Polska - przedpłata 15.99 zł brutto
  • Poczta Polska - pobranie 19.99 zł brutto
  • Kurier DHL - przedpłata 18.99 zł brutto
  • Kurier DHL - pobranie 21.99 zł brutto
  • Odbiór osobisty - UWAGA - uprzejmie prosimy poczekać na informację z księgarni o możliwości odbioru zamówienia - 0.00 zł brutto

Opis

Opis produktu

ISBN: 978-83-8198-891-9

210 stron
format: A5
oprawa: twarda
Rok wydania: 2020

W opracowaniu zostały omówione wybrane zagadnienia cywilnoprawne związane z użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych, w tym zwłaszcza kwestia odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane przez drony, w tym za szkody na osobie w postaci śmierci, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia oraz uszkodzenie mienia, wskazując na różne podmioty mogące ponosić odpowiedzialność oraz różne zasady tej odpowiedzialności.

Ryzyko związane z odpowiedzialnością za produkt stanowi obecnie jedno z największych wyzwań stojących przed producentami bezzałogowych systemów powietrznych, a zwłaszcza bezzałogowych statków powietrznych autonomicznych, co również stanowi przedmiot analizy.

W książce poruszona została także kwestia ochrony prawa do prywatności i danych osobowych. Potencjalna ingerencja w te dobra osobiste za pośrednictwem bezzałogowych statków powietrznych stanowi poważny problem, gdyż operator drona wyposażonego w urządzenie rejestrujące obraz lub dźwięk może z łatwością wchodzić w posiadanie filmów i zdjęć wykonanych podczas lotu nad prywatną własnością oraz dużej ilości danych pozwalających zidentyfikować daną osobę, która nie wyraziła na to zgody.

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Bibliografia

Wstęp

Rozdział I. Regulacje prawne w zakresie użytkowania bezzałogowych
statków powietrznych
1. Wprowadzenie
2. Terminologia
2.1. Etymologia
2.2. Dron jako robot
2.3. Dron jako statek powietrzny
2.4. Klasyfikacja bezzałogowych statków powietrznych
2.5. System bezzałogowego statku powietrznego
3. Międzynarodowe regulacje prawne w zakresie użytkowania
bezzałogowych statków powietrznych
4. Regulacje prawne UE w zakresie użytkowania bezzałogowych
statków powietrznych
5. Dokumenty JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on
Unmanned Systems)
6. Polskie regulacje prawne w zakresie użytkowania bezzałogowych
statków powietrznych
6.1. Ustawa - Prawo lotnicze
6.2. Przepisy szczególne
7. Regulacje prawne w zakresie użytkowania bezzałogowych statków
powietrznych w USA
7.1. Regulacje federalne
7.2. Regulacje lokalne i stanowe
8. Badania ankietowe - Wyniki ankiet zebranych w ramach projektu
badawczego "Bezzałogowe statki powietrzne - nowa era w prawie
lotniczym"
9. Podsumowanie

Rozdział II. Odpowiedzialność cywilna za szkody spowodowane
użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych
1. Wprowadzenie
2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane użytkowaniem
bezzałogowych statków powietrznych przy przewozie lotniczym
(odpowiedzialność kontraktowa)
2.1. Odpowiedzialność za szkody spowodowane użytkowaniem
bezzałogowych statków powietrznych na podstawie
konwencji międzynarodowych
2.1.1. Odpowiedzialność za szkody spowodowane pasażerom
przewożonym bezzałogowym statkiem powietrznym
2.1.2. Odpowiedzialność za towar przewożony bezzałogowym
statkiem powietrznym
2.2. Odpowiedzialność kontraktowa za szkody spowodowane
użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych
w Polsce
2.2.1. Odpowiedzialność za szkody spowodowane pasażerom oraz uszkodzenie lub zniszczenie towarów przewożonych bezzałogowym statkiem powietrznym
3. Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez operatora
bezzałogowego statku powietrznego
3.1. Wprowadzenie
3.2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez BSP
sterowane przez operatora
3.2.1. Odpowiedzialność w prawie międzynarodowym
3.2.2. Odpowiedzialność operatora bezzałogowego statku
powietrznego w prawie krajowym
3.2.2.1. Przykłady rozwiązań w wybranych państwach
3.2.2.2. Odpowiedzialność operatora BSP wprawie polskim
3.2.2.2.1. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek
powietrzny
3.2.2.2.2. Dron jako mechaniczny środek komunikacji
wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody
3.2.2.2.3. Pojęcie osoby eksploatującej statek powietrzny
3.2.2.2.4. Pojęcie operatora i pilota drona
3.2.2.2.5. Przesłanki egzoneracyjne
3.2.2.2.6. Dronyjako statki powietrzne niebędące
mechanicznymi środkami komunikacji. Wnioski
de legę lata i de legę ferenda
3.2.2.2.7. Odpowiedzialność na zasadzie winy w przypadku
zderzenia bezzałogowych statków powietrznych
4. Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez bezzałogowe
statki powietrzne państwowe
5. Odpowiedzialność służb kontroli ruchu lotniczego (ATC)
6. Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez bezzałogowe
statki powietrzne autonomiczne (autonomous operation)
7. U-space
7.1. Wprowadzenie
7.2. Analiza hipotetycznych przypadków korzystania z U-space.
Próba stworzenia zakresu podmiotowego odpowiedzialności
cywilnej
7.3. Podsumowanie
8. Przyszłe regulacje międzynarodowe. Prawo właściwe
9. Ubezpieczenie OC za szkody spowodowane użytkowaniem
bezzałogowych statków powietrznych
9.1. Wprowadzenie
9.2. Minimalne wymogi ubezpieczenia OC w UE
9.3. Wymogi ubezpieczenia OC w Polsce
9.4. Wymogi ubezpieczenia OC w USA
9.5. Wymogi ubezpieczenia OC w wybranych krajach
9.6. Analiza prawnoporównawcza. Uwagi de legę ferenda
10. Podsumowanie

Rozdział III. Odpowiedzialność za produkt wobec rozwoju
bezzałogowych systemów powietrznych
1. Wprowadzenie
2. Analiza przypadków (statystyk)
3. Rozwiązania ogólne na szczeblu Unii Europejskiej
3.1. Dyrektywa w sprawie ujednolicenia regulacji prawnych
państw członkowskich w zakresie odpowiedzialności
za produkty wadliwe (85/374/EWG)
3.2. Odpowiedzialność producenta bezzałogowego statku
powietrznego na podstawie polskiego reżimu pozaumownej
odpowiedzialności odszkodowawczej (art. 4491-44910 KC)
3.3. Potrzeba nowych regulacji?
4. Rozwiązania szczegółowe na szczeblu Unii Europejskiej
4.1. Odpowiedzialność producenta w nowym europejskim prawie
dronowym (tzw. rozporządzenie delegowane)
4.2. Odpowiedzialność cywilna i status prawny robotów w UE
5. Odpowiedzialność producenta bezzałogowego statku powietrznego
w USA
5.1. Prawo właściwe - wprowadzenie
5.2. Prawo stanowe
5.2.1. Wprowadzenie
5.2.2. Obiektywna odpowiedzialność producenta (strict liability)
5.2.3. Teoria zaniedbania (negligence)
5.2.4. Naruszenie gwarancji (Breach of Warranty)
5.2.5. Contributory negligence oraz comparative negligence
5.2.6. Dowód prima facie
6. Odpowiedzialność producenta za szkody spowodowane przez
autonomiczne drony w świetle rozważań porównawczych
w zakresie regulacji dotyczących pojazdów autonomicznych oraz
pojazdów korzystających ze sprzętu autopilota
7. Wymóg staranności dla producentów a wymóg staranności dla
operatorów bezzałogowych statków powietrznych (the standard of
carefor robotics manufacturers v. the standard ofcarefor hutnan
operators of machines)
8. Podsumowanie

Rozdział IV. Odpowiedzialność za naruszenie prawa do prywatności
i danych osobowych podczas operacji wykonywanych przez
bezzałogowe statki powietrzne
1. Wprowadzenie
2. Prawo do prywatności i ochrona danych osobowych - regulacje
międzynarodowe
2.1. Zagadnienia ogólne
2.2. Zadośćuczynienie za naruszenie przepisów Konwencji
o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
2.3. Ochrona prywatności i danych osobowych w UE
2.3.1. RODO
2.3.2. Kodeks postępowania w zakresie prywatności
2.3.3. Rozwiązania dotyczące ochrony prywatności w nowym
rozporządzeniu dronowym
3. Ochrona prawa do prywatności w Polsce
3.1. Wprowadzenie
3.2. Odpowiedzialność za naruszenie prawa do prywatności
3.2.1. Wprowadzenie
3.2.2. Przesłanki ochrony - pozytywne i negatywne (uchylające
bezprawność) oraz środki ochrony prawnej
3.3. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie
danych osobowych
3.4. Granice ochrony prawa własności - naruszenie przepisów
prawa rzeczowego
3.5. Zniszczenie bezzałogowego statku powietrznego
4. Ochrona prawa do prywatności w USA
4.1. 4. poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych
4.2. Naruszenie prawa do prywatności podczas operacji
wykonywanych przy użyciu BSP
4.2.1. Naruszenie prawa do prywatności jako czyn
niedozwolony
4.2.2. Czyn niedozwolony w postaci trespass. Granice ochrony
prawa własności
4.2.3. Czyn niedozwolony w postaci nuisance
4.2.4. Zniszczenie bezzałogowego statku powietrznego
4.2.5. Prawo stanowe
5. Podsumowanie

Zakończenie

Indeks rzeczowy

Kod wydawnictwa: 978-83-8198-891-9

Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty powiązane

Kontakt

Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki Sp. z o.o.

ul. Grójecka 67

02-094 Warszawa

NIP: 7010414095

Tel. 22 822 90 41

www.24naukowa.com.pl

naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl